Tuesday, July 28, 2009

سقوط مکرر هواپیما در ایران: فاکتور انسانی

دری نجف آبادی دادستان کل کشور، چند وقت پیش طی پیامی به قربانیان حادثه سقوط هواپیمای توپولوف مسیر تهران-ایروان سیاسی کردن تامین قطعات هواپیما و تحریم ارایه خدمات هواپیمایی را یک اقدام غیر انسانی و ضد بشری دانست و افزود: ایکائو و دیگر نهاد‌های بین‌المللی باید این مساله را تفهیم کنند که تحریم‌های هواپیمایی یکی از مصادیق بارز اقدامات علیه بشریت است!
اما واقعا آنچه که جان مسافران خطوط هوایی در ایران را می گیرد چیست؟
مشکل اصلی شرکت های هواپیمایی ایران، فرسودگی ناوگان هوایی است و این کشور به دلیل تحریم های آمریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند. اما این تحریم شامل قطعات هواپیما های روسی نمی شود .طبق مدارک موجود،دولت ایالات متحده حداقبل در یک مورد در سال ۲۰۰۶ در زمان جورج بوش پسر، با فروش قطعات ایمنی پرواز به شرکت هواپیمایی ایران ایر از طریق یک کشور ثالث موافقت نموده است.این مطلب در گزارشی در همان زمان در روزنامه "ورلد تریبیون" انعکاس یافته است. بر طبق این گزارش دولنت در آن زمان به وزارت خزانه داری ذستور داد تا اجازه فروش قطعات و اطلاعات مربوط به ایمنی پرواز تعدادی هواپیمای ایرباس خطوط هواپیمایی ایران ایر را بدهد. شان مک کورمک، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه آمریکا در آنزمان به مطبوعات گفت که این مجوز برای تعداد محردودی هواپیما صادر شده است.
گزارش آخر سازمان هواپیمایی ایران در موزد از باند خارج شدن یک فروند هواپیمای ایلوشین در مسیر تهران مشهد به صراحت یه عامل انسانی در مورد سانحه پیش آمده اشاره می کند.در مورد چندین حادثه سقوط هواپیما درایران در سالهای گذشته نیز عوامل انسانی مهمترین عامل سقوط هواپیما عنوان شد.
علیرغم تحریم صنعت هواپیمایی ایران توسط آمریکا، تا کنون حتی یک هواپیمای ساخت آمریکا در ایران سقوط نکرده(گوش شیطان کر!) بنظر می رسد که علاوه بر عامل فرسودگی ناوگان هوایی، باید عامل ضعف مدیریت انسانی را نیز به وضعیت ناوگان مسافری هوایی ایران اضافه کرد. نظر شما راجع به مدیریت خطوط هوایی در ایران چیست؟

1 comment:

شهرام بیطار said...

سلام . باهاتون موافقم . هم عامل انسانی و عدم آموزش کامل و درست علتش هست و هم استفاده از هواپیماهای روسی غیر استاندارد . به قول شما تا حالا آمریکایی ها چیزی نشدن



با درود و سپاس فراوان : شهرام