Saturday, July 4, 2009

تویتر و فیس بوک ،سلاحی کارآمد در غیاب رسانه های آزاد

فرمان جستجوی "# انتخابات ایران" در تویتر در حال حاضر بیشترین مراجعه کننده را دارد. در هر ثانیه ۱۴۰ علامت و کلمه در رابطه با انتخابات ایران از درون شهرها و خیابان‌های ایران مستقیما به توتیر فرستاده می‌شوند. جملاتی با این مضمون:" تظاهرات شروع شده و من الان جلوی دانشگاه هستم". "صدای تیراندازی می‌آید و می‌گویند یک نفر کشته شده".

از طریق تویتر، فیس بوک و یوتوب شهروندان ایرانی همچون خبرنگاران عمل می‌کنند و آخرین اخبار مربوط به اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به جهان می‌فرستند. برای نمونه خبر حضور میر حسین موسوی در تظاهرات روز دوشنبه (۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد) چند ساعت زود‌تر از خبرگزاری‌های رسمی از طریق تویتر منتشر شد.

کاربران در خارج از ایران هم با پیام‌هائی پشتیبانی خود را اعلام می‌کنند، اما همزمان هشدارهائی هم در زمینه حضور عوامل دولتی یا پراکندن شایعات و اخبار نادرست هم دیده می‌شوند.

از جمعیت ۷۰ میلیون نفری ایران حدود ۲۱ میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند. اپوزیسیون ایران از همه کانال‌های شبکه‌های اجتماعی برای رساندن نظرات خود استفاده می‌کند. در حال حاضر بر روی یوتیوب ویدئو‌های بسیاری از ضرب وشتم و حمله ماموران به تظاهرکنند‌گان و برگزاری اجتماعات وجود دارند. در فلیکر عکس‌های زیادی در این زمینه دیده می‌شود و وبلاگ‌نویسان نیز گزارشات لحظه‌ای می‌دهند.

این قدرت‌نمائی شبکه‌های اجتماعی، حاصل بی‌اعتمادی مردم ایران به رسانه‌‌های دولتی از یک سو و سانسور و فشار از سوی دیگر است.

مسدود کردن سرویس اس ام اس، ایجاد اختلال در تلفن های همراه، انداختن پارازیت های شدید روی تلویزیون های ماهواره ای به ویژه تلویزیون فارسی بی بی سی، فیلتر شدن اکثر سایت های خبری خارج از ایران و کند شدن اینترنت در روزهای اخیر همه و همه دست به دست هم داد تا مردم به دنبال راه هایی برای انتشار اخبار به ویژه خبرهای مربوط به تظاهرات معترضان نسبت به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیفتند.

سرویس تویتر تقریبا شبیه شبکه اس ام اس است با این تفاوت که می توانید علاوه بر موبایل، از طریق کامپیوتر هم پیام بفرستید. در حقیقت سرویس تویتر می تواند در کوتاهترین زمان و خلاصه ترین شکل اخبار را پوشش دهد.

بخش فارسی شبکه خبری صدای آمریکا نیز در همان روزهای نخستین پس از ناآرامیها در ایران،اقدام به انتشار اخبار از طریق سایت تویتر نمود.برای آگاهی بیشتر میتوانید به آدرس :

www.twitter.com/voairan

مراجعه کنید.

No comments: