Tuesday, July 21, 2009

ضرر قطع اس ام اس

وضعیت مدیریت شبکه تلفن همراه در ایران از چند جهت ، اگر نگویم استثنائی، دستکم در دنیا نادر است .اول آنکه شبکه تلقن همراه اصولا شامل دو قسمت است: ۱. مخابرات ۲.مشترک تلفن . اما در هنگام درگیریهای اخیر ثابت شد که هر دو این عوامل همان کاری را می کند که طرف مقابل نمی خواهد: مخابرات سیستم پیامک را قطع می کند و مردم هیجانزده که ناگهان تلفنشان به یک دوربین عکاسی ابتدائی تبدیل شده، از تمام وقایعی که بقول مسئولین جمهوری اسلامی"دشمن شاد کن "است ، عکس می گیرند و می گذارند در معرض دید عموم.
دوم اینکه در اکثر کشورها، یا حداقل در کشورهای با نظام دمکراتیک، سیستم ارتباطات دست بخش خصوصی است. در ایران که در ۲۴ سال اول گفتند طبق قانون مخابرات در دست دولت است. بعد وقتی ترک سل آمد اپراتور دوم را زد و سپاه یک شبه اساسنامه را بنفع طرف ایرانی، که خودش بود، تغییر داد و ترک سل هم چیزی نگفت(یعنی کردند و شد!) تازه راه دیگری برای دولت باز شد. یعنی مخابرات هنوز مال دولت است و هر وقت بخواهد پریزش را می کشد. در این بین شرکتهای خصوصی فقط در حد نمایندگی های با مسئولیت محدود، سعی در تمرکز بر مسایل مالی دارند.
یکی دیگر از این مدیریتهای منحصر بفرددر بخش بازار سرمايه رخ داد، بعد از چند سال از مطرح شدن خصوصي‌سازي شركت مخابرات، سرانجام اين شركت با تمام مشكلات و ابهامات موجود خود وارد بورس شد و توانست بخشي از سهام خود را خصوصي كند. هرچند مسئولان شركت مخابرات از روند خصوصي‌سازي شركت مخابرات راضي هستند و بر اين باورند كه اين روند در كوتاه‌ترين زمان ممكن و با برطرف شدن ابهامات رخ داده است، اما گزارش‌هاي منتشر شده در اين زمينه خلاف اين اظهارات را ثابت مي‌كند.
پس از بروز مشكلات فراوان از سوي اين شركت بازار سرمايه در هفته‌هاي اخير شاهد اعمال مديريت‌هاي نادرست مسؤولان امر در مورد مخابرات بوده است چرا كه آثار زيان بار قطع اس ام اس ها ها كه از چند روز مانده به انتخابات رياست جمهوري تا ۲۴ روز پس از آن توسط شركت مخابرات صورت گرفت، در بازار سرمايه و قيمت سهام اين شركت نيز مشهود است تا آنجا كه ريسك‌گريزي سرمايه‌گذاران منجر به خروج بسياري از آنها از سهام مخابرات شده است. به نظر مي‌رسد كه مسؤولان امر با عرضه عجولانه سهام مخابرات تنها خواهان جمع‌آوري 5 درصد نقدينگي از ميان مردم بودند چرا كه با مروري بر ابهامات اين شركت در مي‌يابيم كه مخابرات، صلاحيت خصوصي‌شدن را نداشته است و همچنان تفكر دولتي در پيكره دولتي شركت مخابرات حاكم است.

1 comment:

شهرام بیطار said...

سلام . توی ایران مگه چی خصوصی و آزاد هست که این باشه؟ نه رادیو تلوزیون و نه اقتصاد و نه مخابرات و نه هیچ چیز دیگه ای . کل سیستم اشکال داره و به این راحتی درست بشو هم نیست . خود همین سیستم موبایل هم تا وقتی که اوپراتور آزاد مثل وودافون نیاد و کل کنترلش هم دست خودش نباشه درست بشو نیست . این بازی های خصوصی سازی و سهام و اینها هم همه بازی هستن



با درود و سپاس فراوان : شهرام