Wednesday, July 15, 2009

وقایع پس از انتخابات و ضرورت اطلاعرسانی صحیح


علیرغم اعمال محدویتهای شدید توسط رژیم جمهوری اسلامی، اخبار تجمعات و تصاویر مربوط به آن با گستردگی فراوان بر روی اینترنت در دسترس همگان قرار گرفته است. با وجود خانه نشین شدن خبرنگاران خارجی به دستور دولت ایران،شبکه های خبری آمریکایی و اروپائی با استفاده از همین رسانه های خرد، مردم دنیا را درباره اتفاقات داخل ایران مطلع کردند.اما نکته مهم در این زمینه قابا اعتماد بودن اخباریست که بر روی شبکه هایی مانند فیس بوک و تویتر قرار می گیرد. در حالیکه برخی از شبکه های خبری از این دو رسانه ، یعنی فیس بوک و تویتر، فقط برای انتشار تصاویر درگیریهای خیابانی و یا بعضا شعار دادنها استفاده کردند، برخی دیگر پا را از این حد فراتر گذاشتند و از لا به لای حجم اطلاعاتی که توسط شهروندان بعضا هیجانزده بروی تویتر می گذاشتند ، بدنبال سوژه می گشتند.
بازار داغ شایعات
بدیهیست که در شرایط استثنائی مانند وقایع پس ار انتخابات ایران، امکان گزارش تمامی اتفاقات امری غیر ممکن است.از طرف دیگر تشخیص واقعیت از شایعه کاری است که جدا از احتیاج به مهارتهای خبرنگاری،احتیاج به دانش همه جانبه نسبت به مسایل و فرهنگ ایرانی دارد. در این بین زیاده روی برخی از رسانه ها در استفاده از تویتر به عنوان منبع خبری باعث اعتراض اهالی خبر قرار گرفته است. در یک نمونه می توان به روزنامه هافینگتون پست"در کشور انگلستان اشاره کرد. البته سردبیر این روزنامه انگلیسی با حضور در برنامه ای در شبکه ۴ بی بی سی به دفاع از ویرایش خبر در این روزنامه پرداخت و گفت گه این روزنامه در مورد انعکاس اخبار از تویتر، جانب احتیط را رعایت کرده .
من و همکارانم در صدای آمریکا هر روزه با سیلی از ایمیلهای حاوی اخبار و عکس هایی موجه هستیم ، که در مواردی که امکان تایید خبر از منابع مستقل وجود داشته باشد، اقدام به انتشار آن می کنیم.

No comments: