Tuesday, August 4, 2009

استانداردهای ایمنی پرواز در ایران

این روزها بحث سقوط هواپیماها در ایران به شدت بازار داغی دارد و به موضوع اول رسانه های کشور هم تبدیل شده است. این در حالی است که بسیاری از مسولان و متولیان صنعت حمل ونقل هوایی کشور این حوادث را به فرسوده بودن ناوگان هوایی و زیان بالای شرکتهای هواپیمایی داخل کشور منتسب می کنند. اما برخی گزارشها حاکی از آنست که صنعت هواپیمایی کشور بویژه در بخش خصوصی علی رغم تبلیغات گسترده بسیار سود ده است و همین امر بسیاری از اشخاص و نهادها را بر آن داشته تا بنوعی در این حوزه به منظور بی بهره نماندن از این سودهای هنگفت وارد عمل شوند.

گفته می شود اجاره هواپیما با بیش از 15 سال عمر از کشورهای مشترک المنافع یا شوروی سابق به همین دلیل بسیار شایع شده است. بر اساس ارزیابی ها اجاره یک هواپیما با کادر پرواز اعم از خلبان و خدمه از این کشورها در سال یک میلیون دلار یعنی کمتر از یک میلیارد تومان هزینه دارد . این اجاره با کادر و خدمه ایرانی و مهندس پرواز خارجی کمتر از 700 میلیون تومان در سال است.طبق همین ارزیابی ها با 20 پرواز خارجی این مبلغ اجاره و با 25 پرواز سایر هزینه ها از جمله سوخت نیز تامین خواهد شد و بیش از این مقدار پرواز یعنی سود خالص.
در حال حاضر 15 شركت هواپيمايي در كشور وجود دارد كه اين شركت ها در مجموع 177 فروند هواپيما و 32 هزار صندلي در اختيار دارند و در تاريخ 27 آذر سال گذشته با مصوبه هيات دولت در دومين سفر استاني به آذربايجان شرقي شانزدهمين ايرلاين كشور نيز متولد شد

چندی پیش سرپرست سازمان هواپیمایی کشور در اظهار نظری، علت مشکلات صنعت هواپیمایی کشور را متوجه پایین بودن قیمت بلیت دانسته و گفته بود: مدیران شرکت‌های هواپیمایی خواستار این هستند که قیمت بلیت از حالت یارانه‌ای خارج شود و دولت در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دخالت چندانی نداشته باشد

با اینحال سئوال اینست که سازمان هواپیمایی کشوری طبق چه ضوابطی در حال کنترل کردن این شرکتهاست؟ براستی سطح ایمنی پرواز در ایران کجاست؟ در بلاگنوشت بعد به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت


1 comment:

شهرام بیطار said...

سلام دوست عزیز . متأسفانه همین طوره . هیچ نظارتی روی اینها صورت نمیگیره و فکر میکنم این 15 شرکتی هم که گفتین به طور غیر مستقیم دست خودشون هست . یعنی از طریق اقازاده ها اداره میشن و برای همینه که همه چیز شون زیر سبیلی رد میشه و نظارت درستی روشون نمیشه . اگه امکان رقابت بود و میشد شرکت های خارجی وارد بازار رقابت بشن و هواپیماهای خارجی و تازه نفس وارد کنن شاید این طوری نمیشد که اون هم به خاطر تحریم عملاً امکان پذیر نیست



با درود و سپاس فراوان : شهرام