Wednesday, January 21, 2009

آلودگی هوای تهران و مانور مدعی العموم

بارندگیهای اخیر و وزش باد مستمر، از قرار معلوم باعث شده که هوای تهران یه مقدار پاکتر بشه و تهرانیا برای چند روزی بتونند کوه دماوند رو از تهران ببینند. خوب تا اینجاش باز جای شکرش باقیه که بعد چند وقتیکه شانس از تهران یرگشته بود، بازم مادر طبیعت جور همه رو کشید و کاری رو که وظیفه شهروندانه، بازم براشون انجام داد ؛ یعنی کم کردن آلودگی هوا.
در این برهه، بحث مربوط به وظایف مردم و دولت در مبارزه با آلودگی هوا از داغترین موضوعات روز بود. تو این شیر تو شیر که تمام سازمانها و ارگانها مسئولیت خبررسا نی و آماده سازی مردم رو بگردن هم مینداختند ،پای قربانعلي دري نجف آبادي دادستاني كل كشور به این معرکه باز شد! ایشون اول در همایش" مبارزه با قاچاق کالا و ارز" در ستاد نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران گفت :دیروز اقدامی در این مورد انجام دادیم که شورای ترافیک باید با این موضوع به صورت جدی برخورد کند به ویژه که اکنون در فصل زمستان هستیم و اغلب هوا راکد است ! حالا اینکه قاچاق ارز و کالا چه ربطی به آلودگی هوا داره، خودش یه داستانه. اما چیزی که مهمه اینه که ایشون بعنوان مدعی العموم بیاد و بخواد تمام ارگانها و نهادها رو، به اصطلاح، سر خط کنه ! ایشون بعد اینکه در اين جلسه شماري از قضات دادستاني، رئيس شوراي شهر تهران، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، فرماندهي پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، نماينده وزير كشور ، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران، مدير عامل سازمان تاكسيراني، رئيس كار گروه هواي شوراي شهر تهران، نماينده استاندار تهران، معاون وزير صنايع، رئيس شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) رئيس راهنمايي و رانندگي تهران، مدير عامل سازمان ترافيك، مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي ، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا رو تو دفتر خودش جمع کرد تا مثلا حال این آقایون رو بگیره و یک تنه مشکل آلودگی هوا رو رتق و فتق کنه ، صرفا یه ژست عالمانه بخودش گرفت و به تکرار یه سری حرفای گذشته پرداخت؛ مثلا اینکه :" نمايندگان و مسئولان همه دستگاه‌ها متفق هستند كه پيشگيري و مديريت بحران، مساله‌اي بسيار جدي است و در صدر اولويت‌هاي مديريتي پايتخت قرار دارد و بايد با انسجام هماهنگي نسبت بدان تدبير شود ." یا اینکه : " بنا بر آمار اعلامي قريب به 80 درصد آلودگي هوا در تهران به جهت تردد وسائل نقليه موتوري و منابع متحرك است و بايد تدابير مقتضي در جهت استاندارد سازي خودروها مطابق الگويي يورو 2 و يورو 3 و ارتقاي كيفيت سوخت اعم از بنزين و گازوئيل و تقويت، نو سازي و تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي ايجاد سامانه‌هاي جديد بنزين و گاز طبيعي و ... مبذول گردد."
خوب اینهمه افعال " باید بشود"" باید مبذول گردد"" باید محقق شود" رو که همه میدونند! اینکه تمام این قوانین و مقررات کی قراره اجرا بشه و کی رو روند اجرا شدنش نظارت میکنه مسئله اصلیه! در همین حال ، اگر یک وقت تو ایران یه روزنامه ای ۲ کلام مطلب راجع به مشکلات مردم و کم کاری مسئولین بنویسه ، یا خدای ناکرده به سیاستهای حاکم بر ایران اعتراض کنه، همین آقای مدعی العموم در چشم بهم زدنی تمام اون " باید بشود" ها و " باید مبذول شود " ها رو برای مدیر مسئول بخت برگشته فرضی اجرا می کنه!
ما رو بگو که فکر می کردیم آقای دادستان می خواد مشکل آلودگی هوا رو ریشه کن کنه، اما حرکت ایشون حتی در حد یه پشت دستی هم نبود. یه جورائی میشه گفت که اگر ایشون این خیل گسترده "مسئولین" رو به دفترشون دعوت نمی کرد، هم خرج شربت و شیرینیش کم میشد ، هم اینکه این آقایون هم می موندند سر کارشون و لازم نبود تو اون ترافیک تهران این همه وقت صرف کنند و کلی بنزین بسوزونند و به بیشتر شدن آلودگی کمک کنند

No comments: