Saturday, January 3, 2009

آلودگی صوتی : علاقه ایرانیان به سروصدا

اگر بعنوان یه توریست وارد تهران بشی، یکی از اولین نکاتی که توجهت رو جلب میکنه، سر و صدای زیاده. یادمه شان پن چند سال پیش بعنوان خبرنگار سانفرانسیسکو کرونیکل اومده بود تهران . اولین نکته ای که توجه آقای پن رو جلب کرده بود شیر تو شیر بودن خیابونا و سر و صدای فوق العاده زیاد بود. موتور سیکلتهایی که از لا به لای ماشینا با سرعت عبور می کنند و مردمی که عین مور و ملخ از خیابون رد میشن. حالا نه اینکه همه جای دنیا مردم همش راس برن و راس بیان، مثلا همین شهر نیویورک که از شیر تو شیری شبیه تهرانه، اما نه مثل تهران اینقدر بوی دود میده، نه اینقدر سر و صدای ناهنجار توش شنیده میشه.

اوضاع آلودگي صوتي در شهر تهران با توجه به 542 نقطه خارج از حد استاندارد در 5 منطقه ، در شرايط فوق بحراني قرار گرفته. رشيدي ، مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با اشاره به اين که آلودگي صوتي محصول توسعه و پيشرفت تکنولوژیه، گفت : سر و صدا يکي از معضلات اساسي دنياي امروز ما بوده و خيل عظيمي از افراد چه در محيط کار خود و يا در محل زندگي از آزار ناشي از آن در مخاطره اند. آقای رشیدی مهمترين عوامل موثر در ايجاد آلودگي صوتي در ايران را خودروها و موتورسيکلت ها دانست و گفت بيشترين تمرکز آلودگي صوتي ايران در شهر تهرانه و نيز تعدادي از کلانشهرهايي که پيشرفت هاي تکنولوژيک و صنعتي داشته اند. از سوي ديگر، به دليل تردد بيش از حد خودرو در خيابان ها و فرسوده بودن اکثر خودروها و همچنين رعايت نشدن هرگونه استاندارد آلودگي صوتي توسط صنايع خودروسازي ، مي توان تهران را جزو رده هاي اول از لحاظ آلودگي صوتي در جهان قرار داد.

چیزی که بنظرمن ، بعنوان یک خبرنگار، مهمه و در این مقاله می خوام راجع بهش حرف بزنم، علاقه ما ایرانیا به پر سر و صدا بودنه. اون آقایی که رو موتور ۱۲۵ خودش بوق بنزی میذاره و همین طور یه بند تو خیابون بوق میزنه تا توجه جلب کنه ،وقتی دم گوش ملت بیخود و بیجهت بوق میزنه ، اگه حالت دیگرآزاری نداشته باشه، حد اقل حتما گوشش ایراد داره! البته یه مسئله دیگه هم وجود داره که جدیدا دانشمندان با آزمایش روی پرنده ها بهش پی بردن و اونم اینه که می گویند پرندگان در هیاهوی ترافیك شهرهای بزرگ بلند تر آواز می خوانند تا صدایشان را به گوش دیگران برسانند! خوب با این منطق میشه فهمید که چرا بعضیها همینطور که شهر پر سر و صدا تر میشه ، با صدای بلند تری حضور خودشون رو اعلام میکنن. كاش می شد یك جوری به پرنده های بیچاره فهماند آدم ها به فكر خودشان هم نیستند چه برسد به شما. خیلی از آدم ها موقع رانندگی یك دست به فرمان دارند ودست دیگر به بوق. انگار بوق زبان دوم راننده هاست . در صورتیکه توی آمریکا شما اگه یه وقت واسه یکی بوق بزنی ، طرف دست و پاشو گم میکنه، اما تو تهرون آقای راننده وقتی صدای بوق اعتراض عقبی رو میشنوه، اگه خیلی لطف کنه با نگاه معنی داری از تو آینه ماشین به عقب نگاه میکنه و بعدش باز بکار خودش ادامه میده!

این عادت پر سرو صدا بودن فقط محدود به بوق ماشین نیست. یه نکات ریزی هست که تو ایران اصلا فرهنگ رعایت کردنش وجود نداره؛ مثل مکالمه با تلفن همراه تو مکانهای عمومی. طرف از ثانیه ای که میشینه تو تاکسی یه بند داره بلند بلند با موبایل حرف میزنه تا وقتی پیاده شه. انگار نه انگار که بقیه ای تو همون تاکسی نشستن گوششون رو از سر راه نیاوردن ! تازه اگه یه وقت راننده بهشون اعتراض بکنه هم با کلی دلخوری تلفن رو خاموش میکنند و یه چیزی زیرلبی میگن!

راجع به سر و صدای تهران بازم خواهم نوشت. شما نظرتون راجع به آلودگی صوتی تو تهران چیه؟

2 comments:

بعدا كتابدار said...

هزار جور آلودگي در ايران و بخصوص در تهران داريم، اين هم روش!

Unknown said...

سر سید علی رهبر توده ایمون سلامت
لبنان وفلسطین چیزیشون نشه
ملت ایران به جهنم
آقای کارتر طفل حرومزادتون چه کارها که نمی کنه
البته دیگه بزرگ شده 30 سالش شده