Thursday, August 5, 2010

قطع سرویسهای بلک بری در کشورهای حوزه خلیج فارس

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی(اس پی ای) اعلام کرد که از جمعه این هفته کاربران گوشیهای تلفن همراه بلک بری دیگه نمی تونند از بعضی از سرویسهای این گوشی، از جمله مسنجر بلک بری، در خاک عربستان استفاده کنند. این تصمیم که بر طبق گزارش اس پی ای بخاطر مسائل امنیتی اتخاذ شده ،حلقه دیگری بر زنجیریه که کشورهای حوزه خلیج فارس سعی می کنند بر گردن شرکت تولید کننده این گوشی بندازند، تا فناوری خودش رو زیر ذره بین سازمانهای امنیتی منطقه ببره. شرکت ریم این موشن تولید کننده گوشی بلک بری تا حالا در این مورد واکنشی نشون نداده و بخش مطبوعاتی این شرکت هم علیرغم تماسهای مکرر کافی شاپ ، تا حالا از دادن پاسخ به سئوالات ما طفره رفته.
اما برگردیم به اصل موضوع ! تصمیم به قطع یک سری از سرویسهای بلک بری در بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس در مطبوعات غرب سروصدای زیادی به راه انداخته.وبسایت اینفورمیشن ویک ضمن اشاره به تعلیق سرویسهای بلک بری توسط وزارت مخابرات امارات، دلیل این اقدام رو ناتوانی دولت امارات در جاسوسی کاربران بلک بری ارزیابی کرد. سایت خبرگزاری یاهو هم بنقل از ریم ، شرکت تولید کننده بلک بری، گفت که این شرکت به هیچ گونه توافقی با دولت امارات نرسیده. روزنامه میامی تریبیون گزارش داد که بعد از امارات و عربستان، حالا دولت اندونزی هم در حال بازنگری سرویسهای بلک بریه. روزنامه تلگراف چاپ انگلیس هم در مقاله مفصلی این اقدام دولتهای عربی رو در حد تصمیمات یه بچه ۴ ساله دونسته و میگه : این واقعیت که سیستم شبکه بلک بری برای انتقال اطلاعات از سرورهای خودش در کانادا استفاده میکنه، باعث شده تا دست این دولتها از جاسوسی در زندگی افراد کوتاه بشه.

Tuesday, August 3, 2010

سونی : حرکت بسوی دنیای بازیهای آنلاین

منتقدین بازیهای رایانه ای دو سال بود که چپ و راست از سونی بخاطر ضعف بازیهای کنسول پلی استیشن انتقاد میکردند.اما امسال سونی با ارائه فناوری جدید خودش تا حدودی بازار رو غافلگیر کرد.همه اینها جالبتر میشه وقتیکه بدونیم که سونی همین چند وقت پیش کلی بازی ۳ بعدی به لیست بازیهاش اضافه کرده. خب بچه ها ! با سونی موو آشنا بشید. سونی ادعا میکنه که این فناوری دقیق ترین کنترولر بازی حساب میشه. این کنترولر که رقیب بسیار جدی برای نینتندو حساب میشه در واقع از ۵ بخش تشکیل شده. البته در هر بازی، کاربر باید از این کنترولرها بطریق خاصی استفاده کنه. مثلا شاید بعنوان دستکش بوکس ازش استفاده کنید. یا مثلا برای رقصیدن ازش استفاده بشه. اما چیزی که بسیار هیجان انگیز بود ، استفاده از این کنترولر روی بازیهای ۳ بعدی بود. بعضی از این بازیها آنلاین بود و سونی حتی برای استفاده از ظرفیتهای اینترنت، یه شرکت دیگه به اسم سونی آنلاین انترتینمنت ثبت کرده تا دیگه حتی میزبانی بازیهای دسته جمعی بصورت انلاین رو هم در دست خودش داشته باشه.متیو هیپی مدیر روابط عمومی این شرکت به صدای آمریکا گفت که سونی این شرکت جدید رو در واقع ۱۰ ساله که ثبت کرده، اما با گسترش صنعت بازیهای رایانه ای، سونی با استفاده از سرمایه گذاری ۱۰ ساله خودش به سوددهی سرشار رسیده.

Wednesday, July 28, 2010

کامپیوترهای ۳۵ دلاری

هند این هفته اعلام کرد که لپ تاپ جدیدی رو به تولید انبوه رسونده که تنها ۳۵ دلار آمریکا قیمت خواهد داشت. در نگاه اول این تبلت شبیه آیپد می مونه. فقط فرقش اینه که ۱۴ برابر ارزونتره! این کامپیوتر که صفحه تاچ اسکرین هم داره و برای مصارف آموزشی طراحی شده، در واقع حلقه دیگری در زنجیره پیشرفتهای چشمگیر هند در زمینه تولید فناوریهای بسیار ارزون در دنیاست.بعد از تولید انبوه اتوموبیل کامپکت ۲۱۰۰ دلاری، دستگاه تصفیه آب ۱۶ دلاری و جراحی قلب باز ۲۰۰۰ دلاری، این تبلت جدید دیگه جدا بازار رو تکون داده. سیستم عامل این سخت افزار ۳۵ دلاری لینوکسه. این رایانه قراره که بتونه برای نوشتن ، پخش مولتی مدیا، اتصال به اینترنت و ویدئو کنفرانس مورد استفاده قرار بگیره. همچنین قراره که برای این دستگاه یک شارژر خورشیدی هم ارائه بشه. چون هند بشدت در مورد انرژی در مضیقه است. سابقه تولید این دستگاه برمیگرده به سال ۲۰۰۵ ، وقتیکه دانشگاه ام آی تی امریکا طرحی برای تولید لپ تاپهای ارزون قیمت برای عموم داد. اما هند بعد از بررسی اولیه، این طرح رو رد کرد. دلیل اونهم گرون بودن این لپ تاپها اعلام شد. قیمت این لپ تاپها ۱۰۰ دلار تعیین شده بود. از اون موقع هند برنامه ای ملی برای تولید لپ تاپ ارزون ارائه داد که نتیجه اش هم شد این تبلت ۳۵ دلاری! تازه دولت هند اعلام کرده که دانشجویان هندی از سوبسید دولتی برای خرید این کامپیوتر برخوردار خواهند شد که قیمت اون رو به حدود ۲۰ دلار آمریکا خواهد رسوند.

اما سابقه ساخت کامپیوترهای ارزون قیمت به سالها قبل برمیگرده. وقتیکه سازمان ملل متحد با برنامه "یک لپ تاپ بازای هر کودک" تلاش کرد تا با تولید کامپیوترهای ضدضربه و با مصرف انرژی پائین برای کودکانی که در فقیرترین بخشهای جهان زندگی می کنند، آموزش رو ممکن کنه.

Tuesday, July 27, 2010

گسترش نفوذ ژاپن در صنایع فضائی

سفینه ژاپنی هایابوسا بعد از ۷ سال مسافرت در فضا و طی ۳۸۲ ملیون مایل به سلامت به زمین برگشت.ژاپنی ها اسم این ماموریت رو معجزه گذاشتند. این سفینه که ۷ سال پیش برای تحقیقات در مورد شهاب سنگها به فضا پرتاب شد ، در واقع محکی جدی برای علم مهندسیه کشور آفتاب تابان حساب میشه. این پروژه قرار بوده به دانسته های بشر در مورد چگونگی تشکیل منظومه شمسی کمک کنه.

ژاپنیا این سفینه رو دور یه شهاب سنگ به اسم ایتوکاوا چرخوندند و از این شهاب سنگ نمونه برداری کردند . این نمونه برداری در واقع قرار بوده که محموله ای باشه که سفینه هایابوسا با خودش به زمین برگردونده. اما سازمان فضانوردی ژاپن یا جاکسا تازه این هفته اعلام کرده که موفقیت این ماموریت الان زیر سئوال رفته. چون بنظر میاد که کپسول حاوی مواد سطح شهاب سنگ تقریبا خالیه. بعد از دو هفته تنها چیزی که در این کپسول بوده مقداری گاز و غباره .بهر حال همین که این سفینه سالم به زمین برگشته ژاپنیها رو راضی کرده.

بنظر میرسه که صنعت فضایی ژاپن روحیه مضاعفی برای گسترش نفوذ خودش در بازار ۲۶۱ ملیارد دلاری سفینه ها و ماهواره ها پیدا کرده. شرکت ان ای سی که تولید کننده موتور هایابوسا بوده اعلام کرده که امیدواره بتونه بزودی با ناسا در مورد فروش فناوری جدید خودش به نتیجه برسه. این یعنی سرازیر شدن ملیاردها دلار به صنعت فضائی ژاپن. احتمالا در آینده نزدیک باید شاهد انجام پروژه های مشترک بین ژاپن و ناسا باشیم.

Wednesday, July 7, 2010

اپل و مشکلات پس از عرضه آیفون ۴

در صدر اخبار فناوری در هفته ای که گذشت، مشکلات سخت افزاری آیفون ۴ ، محصول آخر شرکت اپل قرار داشت. از ۷ جولای که این گوشی جدید به بازار ارائه شده، گزارشهای زیادی در مورد قطع ناگهانی مکالمه بخاطر ضعف سیستم آنتن آیفون ۴ ثبت شده.در گوشیهای آیفون ۴، قاب دور تلفن در واقع آنتن هم هست .سایت تحلیل سخت افزار سی نت در گزارشی مفصل اشاره کرد که وقتی کاربر گوشی رو در دست میگیره، کاهش شدیدی در آنتن دهی گوشی بوجود میاد و در موارد زیادی مکالمه بالکل قطع میشه.

البته اپل ۳ بار در این مورد توضیح ارائه کرده و در آخرین اونها ،گناه روبجای اشتباه طراحی، به گردن اشتباه محاسباتی فرمولهای نرم افزاری انداخته.اپل میگه که سیستمی که بروی گوشیهای سری آیفون تعداد آنتن رو نشون میده، عیب داره، چون در بسیاری از مواقع دو برابر میزان واقعی آنتن نشون میده.اپل گفته که بعد از تحقیق در مورد دلیل قطع مکالمات، بطور اتفاقی متوجه شده که فرمول محاسبه آنتن آیفون سالهاست که اشتباهه و قول داده که در ظرف ۲ هفته در آپدیت جدید این مشکل رو بر طرف کنه.

یکی از منتقدان سی نت هم بعد از این توضیح، در مقاله ای که در نیویورک تایمز چاپ شده نوشته که این جوابیه در واقع عذر بدتر از گناهه. جاش لوونسوان تو این مقاله میگه که اگه تمام کاری که شرکت اپل میخواد انجام بده در حد عوض کردن نرم افزار سیستم آنتن دهیه، این فقط تسکین دهنده ای کوچیک برای کسائیه که دلشون میخواد سیستم آنتن دهی گوشیشون رو هی نگاه کنند!

Wednesday, June 30, 2010

آینده بازیهای رایانه ای بدون جوی استیک چه جور دنیایی است؟

سالهابود که شرکتهای معظمی مثل مایکروسافت و سونی با نمایش انواع وسایل سرگرمی با فناوری بالا جلوی دوربین، دل مردم رو آب مبکردند.از واقعیت مجازی گرفته تا تصاویر ۳ بعدی و اسباب بازیهای با هوش مصنوعی. اما مشکل این بود که این وسایل اونقدر گرون بود که نمیتونست به تولید انبوه برسه. وقتی امسال من و همکارم ، حامد بهروان، به نمایشگاه بازیهای رایانه ای در لوس آنجلس پا گذاشتیم فکر نمی کردیم که این شرکتها اینقدر به تولید انبوه و استفاده مالی گسترده از اینهمه تحقیق و اختراع نزدیک شده باشند. مایکروسافت با ارائه فناوری جدید خودش به اسم کینکت انقلابی رو در این صنعت براه انداخت. مدیر بازاریابی جهانی این شرکت،گای ولچ، در یه مصاحبه اختصاصی به صدای آمریکا گفت که هنوز زوده که مایکروسافت در مورد تحولاتی که این دستگاه به دنیای بازی خواهد آورد اظهار نظر کنه، اما چیزی که مسلمه کینکت پتانسیل بسیار عظیمی رو وارد این صنعت کرده.باید گفت که استفاده از کینکت برای بازی کردن موجب میشه تا تجربه بازی برای کاربر بسیار فیزیکی بشه

.در تمام مدت نمایش این فناوری در نمایشگاه لوس آنجلس، من بازی ای ندیدم که برای کنترلش احتیاج مستقیم به استفاده از دست ، پا یا حرکات موزون بدن وجود نداشت. خیلی از این بازیها رسما استفاده از رقص برای انجام حرکات بود. این میتونه خبر بدی برای افرادی باشه که خیلی بدن سرحال و روفرمی ندارند!

کینکت قابلیت وصل شدن به کنسولهای اکس باکس ۳۶۰ قدیمی رو هم داره .شبکه ام اس ان بی سی آمریکا در مجله فناوری خودش مزیتهای استفاده از کینکت رو برشمرد. ان بی سی میگه با استفاده از کینکت دیگه کاربرا بخاطر استفاده زیاد از کنترولر در دستشون، مشکل دست درد نخواهند داشت.باید اضافه کرد که بازی کردن بدون اینکه بخوای یه کنترولر رو هی تو دستت فشار بدی حس عجیبیه! همچنین منوی تاچ اسکرین کینکت جزو مزایای اصلی اون حساب میشه، چون به کاربر امکان میده بدون استفاده از روشهای قدیمی، به تمام نقاط صفحه دسترسی مستقیم داشته باشه.