Wednesday, June 30, 2010

آینده بازیهای رایانه ای بدون جوی استیک چه جور دنیایی است؟

سالهابود که شرکتهای معظمی مثل مایکروسافت و سونی با نمایش انواع وسایل سرگرمی با فناوری بالا جلوی دوربین، دل مردم رو آب مبکردند.از واقعیت مجازی گرفته تا تصاویر ۳ بعدی و اسباب بازیهای با هوش مصنوعی. اما مشکل این بود که این وسایل اونقدر گرون بود که نمیتونست به تولید انبوه برسه. وقتی امسال من و همکارم ، حامد بهروان، به نمایشگاه بازیهای رایانه ای در لوس آنجلس پا گذاشتیم فکر نمی کردیم که این شرکتها اینقدر به تولید انبوه و استفاده مالی گسترده از اینهمه تحقیق و اختراع نزدیک شده باشند. مایکروسافت با ارائه فناوری جدید خودش به اسم کینکت انقلابی رو در این صنعت براه انداخت. مدیر بازاریابی جهانی این شرکت،گای ولچ، در یه مصاحبه اختصاصی به صدای آمریکا گفت که هنوز زوده که مایکروسافت در مورد تحولاتی که این دستگاه به دنیای بازی خواهد آورد اظهار نظر کنه، اما چیزی که مسلمه کینکت پتانسیل بسیار عظیمی رو وارد این صنعت کرده.باید گفت که استفاده از کینکت برای بازی کردن موجب میشه تا تجربه بازی برای کاربر بسیار فیزیکی بشه

.در تمام مدت نمایش این فناوری در نمایشگاه لوس آنجلس، من بازی ای ندیدم که برای کنترلش احتیاج مستقیم به استفاده از دست ، پا یا حرکات موزون بدن وجود نداشت. خیلی از این بازیها رسما استفاده از رقص برای انجام حرکات بود. این میتونه خبر بدی برای افرادی باشه که خیلی بدن سرحال و روفرمی ندارند!

کینکت قابلیت وصل شدن به کنسولهای اکس باکس ۳۶۰ قدیمی رو هم داره .شبکه ام اس ان بی سی آمریکا در مجله فناوری خودش مزیتهای استفاده از کینکت رو برشمرد. ان بی سی میگه با استفاده از کینکت دیگه کاربرا بخاطر استفاده زیاد از کنترولر در دستشون، مشکل دست درد نخواهند داشت.باید اضافه کرد که بازی کردن بدون اینکه بخوای یه کنترولر رو هی تو دستت فشار بدی حس عجیبیه! همچنین منوی تاچ اسکرین کینکت جزو مزایای اصلی اون حساب میشه، چون به کاربر امکان میده بدون استفاده از روشهای قدیمی، به تمام نقاط صفحه دسترسی مستقیم داشته باشه.

No comments: