Tuesday, July 27, 2010

گسترش نفوذ ژاپن در صنایع فضائی

سفینه ژاپنی هایابوسا بعد از ۷ سال مسافرت در فضا و طی ۳۸۲ ملیون مایل به سلامت به زمین برگشت.ژاپنی ها اسم این ماموریت رو معجزه گذاشتند. این سفینه که ۷ سال پیش برای تحقیقات در مورد شهاب سنگها به فضا پرتاب شد ، در واقع محکی جدی برای علم مهندسیه کشور آفتاب تابان حساب میشه. این پروژه قرار بوده به دانسته های بشر در مورد چگونگی تشکیل منظومه شمسی کمک کنه.

ژاپنیا این سفینه رو دور یه شهاب سنگ به اسم ایتوکاوا چرخوندند و از این شهاب سنگ نمونه برداری کردند . این نمونه برداری در واقع قرار بوده که محموله ای باشه که سفینه هایابوسا با خودش به زمین برگردونده. اما سازمان فضانوردی ژاپن یا جاکسا تازه این هفته اعلام کرده که موفقیت این ماموریت الان زیر سئوال رفته. چون بنظر میاد که کپسول حاوی مواد سطح شهاب سنگ تقریبا خالیه. بعد از دو هفته تنها چیزی که در این کپسول بوده مقداری گاز و غباره .بهر حال همین که این سفینه سالم به زمین برگشته ژاپنیها رو راضی کرده.

بنظر میرسه که صنعت فضایی ژاپن روحیه مضاعفی برای گسترش نفوذ خودش در بازار ۲۶۱ ملیارد دلاری سفینه ها و ماهواره ها پیدا کرده. شرکت ان ای سی که تولید کننده موتور هایابوسا بوده اعلام کرده که امیدواره بتونه بزودی با ناسا در مورد فروش فناوری جدید خودش به نتیجه برسه. این یعنی سرازیر شدن ملیاردها دلار به صنعت فضائی ژاپن. احتمالا در آینده نزدیک باید شاهد انجام پروژه های مشترک بین ژاپن و ناسا باشیم.

No comments: