Tuesday, March 9, 2010

تحریمهای هدفمند : از رویا تا واقعیت

کم نیستند ایرانیانی که مزه تحریمهای اعمال شده بر جمهوری اسلامی را در این کشور مزه مزه می کنند. سالهاست که حکومت ایران منافع ملی خود را به منافع ایدئولوژیک گره زده و تحریمهایی که غرب وضع کرده را بجان خریده تا ،بقول خودش ،زیر بارامپریالیسم نرود.در این بین مردم ایران بودند که بیشتر از حکومت و حکومتیان بار این تحریمها را بر دوش خود حس کردند. سقوط و زمینگیر شدن پی در پی هواپیما های مسافری،عدم انتقال آزاد فناوری رایانه ای،عدم دسترسی مستقیم به شرکتهای صاحب فناوری و بسیاری تبعات دیگر این تحریمها در این ۲۰ سال اخیرعرصه را بر ایرانیان تنگ کرده بود.
اما اکنون تمام تلاشهای دیپلماتیک در غرب برای تصویب دور دیگری از تحریمها بر علیه جمهوری اسلامی دور می زند. با اینحال رویکرد دولت اوباما، که با انتقادهای بسیاری در زمینه حمایت از مردم ایران در کنگره آمریکا روبروست،خوشبینی هایی را در مورد اهداف این تحریمها بوجود آورده است. با تصویب قانون انتقال قدرت دیجیتال به مردم ایران در کنگره آمریکا، ایالات متحده عملا تحریمهای مربوط به انتفال فناوری های مربوط به آزادی دسترسی به اطلاعات و اینترنت به ایران را که از سال ۱۹۹۲ به اجرا در آمد، لغو کرده است.
شاید این اقدام در مقابل حجم آنچیزی که ایران از دست می دهد هیچ باشد، اما مقامات دولت آمریکا بارها صریحا گفته اند که رویکرد احتیاط آمیز دولت در واکنش به تحریمهای بیشتر بر علیه جمهوری اسلامی ، درک ضرورت اعمال تحریمهای موثر بر علیه حکومت، و نه مردم ایران است.
روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای در انتهای سال ۲۰۰۹ به جلسه ای مابین مشاوران کاخ سفید و شخص پرزیدنت اوباما اشاره می کنئد و از قول منبعی آگاه وناشناس در کاخ سفید جمله ای را در مورد سیاست قطعی دولت در این زمینه مطرح می کند: در دنیای امروز ما علاقه ای به ساختن دیوار بدور کشورها نداریم،اما باید در مورد یک مسئله بسیار زیرک بود .این مهم است که مردم ایران این جدا ماندن از جامعه جهانی را چگونه تعبیر میکنند. آیا آنرا بگردن ما می اندازند یا حکومت خود را مسئول می دانند
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/29/AR2009122903415.html?hpid=topnews
دو قانون سویپا و ایدیا که اکنون از تصویب مجلسین آمریکا گذشته است بر هر چه متمرکز شدن تحریمها بر دولت ایران تاکید دارد ، اما بنظر می آید که هنوز تا تصویب مرحله دیگری از تحریمهای جهانی بر علیه ایران چند ماهی وقت نیاز است

No comments: