Tuesday, March 2, 2010

قانون انتقال قدرت دیجیتال به مردم ایران و اهمیت آن برای جنبش ازادیخواهی ایران


هرچقدر به انتهای سال خورشیدی نزدیک می شویم، بحث در مورد سری دیگری از تحریمها بر جمهوری اسلامی ایران قوت میگیرد. خانم کلینتون اخیرا در برزیل ابراز امیدواری کرد که ممکن است اجماع جهانی بر سر این حرکت تا چند ماه دیگر منجر به تصویب قطعنامه بر علیه ایران گردد. چیزی که مسلم است اینست که ایالات متحده سعی خواهد کرد ورود فناوری نظامی- هسته ای را به ایران سخت تر کند. اما در عین تحرکاتی در جهت عکس این جریان نیز وجود دارد.در دسامبر سال گذشته دفتر کنترل داراییهای خارجی (اوفک) به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا و با تایید کنگره مجوز تولید نرم افزارهای قابل دانلود برای افرادی که از ایران ثبت نام می کنند را صادرکرد.

اکنون کارشناسان ارتباطات در آمریکا می گویند که این اقدام برای آزاد سازی جریان اطلاعات در ایرن کافی نیست. از جمله مجله فرانت لاین چاپ آمریکا در مقاله ای که با همکاری دفتر واشنگتن و تهران نوشته شده، ضمن انتقاد ازکندی دفتر کنترل داراییهای خارجی (اوفک) در کمک به آزاد سازی اطلاعرسانی به ایرانیان، به دولت آمریکا پیشنهاد می کند که برای آنکه "پویایی جنبش آزادیخواه ایران را بعقب نیندازد"

۳ نکته را مد نظر داشته باشد:

۱.شفاف شازی قوانین فدرال در جهت فرستادن فناوری چت کردن ، نرم افزارهای اشتراک فایل و وبسایتهای اجتماعی.

۲.مجوزوزارت خزانه داری به شرکتهای پشتیبانی اینترنت و تولید نرم افزار که به ایران سرویس می دهند. فرانت لاین اضافه می کند که یک تیم مشترک از دفتر کنترل داراییهای خارجی (اوفک) و سازمان صنایع و امنیت (بیس) می توانند بر صدور این مجوزها نظارت کنند تا جلوی انتقال فناوریهای خاص را بگیرند.

۳.تصویب قانون انتقال قدرت دیجیتال به مردم ایران در کنگره. این قانون که در انتهای دسامبر گذشته توسط سناتورهای دمکرات جیم موریس و بیل دلاهانت به کنگره ارائه شده به زبان ساده به آمریکاییان امکان می دهد که بتوانند با ایرانیان از طریق ارائه فناوری ارتباطاتی تماس بگیرند.

رفع این تحریمها از طرف کارشناسان گام مهمی در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران ارزیابی شده. سناتور دمکرات کارل لوین ارائه این طرح را "گام مهمی در جهت کمک به ایرانیان در جهت استیفای حقوق بشر"خواند . وی از دولت آمریکا بسبب حمایت از این طرح قدردانی کرد و آنرا گامی رو به جلو خواند. او همچنین ابراز امیدواری کرد مردم ایران این حرکت را حما یت مردم آمریکا از خود قلمداد کنند.

دولت ایران بقیمت فدا کردن آزادیهای مدنی مردم خود، هر روز سیطره خود بر جریان آزاد اطلاعات را بیشتر می کند. اما اکنون دولت آمریکا با ارائه فناوری به مردم ایران آنان را در برابر این سیطره اطلاعاتی مسلح می کند.

No comments: