Tuesday, March 3, 2009

راههای عملی برای مقابله با آلودگی هوا


تهران ؛ شهری با جمعیت نزدیک به ۱۲ ملیون که در وسعتی به مساحت ۸۰۰ کیلومتر مربع در دامنه کوههای البرز قرار گرفته.مشکل آلودگی هوای تهران، داستانی است که سالهاست در صدر مسائل محیط زیستی ایران قرار دارد. بنا بر اظهارات رئیس راهنمائی و رانندگی تهران، خیابانهای این شهر در طول روز میزبان ۳.۶ ملیون خودرو میباشد، در حالیکه در بهترین حالت تهران گنجایش ۸۵۰ هزار اتوموبیل را دارد؛ و نتیجه آنکه در ساعات اوج ترافیک، این شهر تبدیل به پارکینگ عظیمی از خودروهائی با یک یا حداکثر دو سرنشین تردد می کنند، می شود با رانندگانی عصبی و سردرگم که برای رسیدن به مقصد خود ساعتها در ترافیک لجام گسیخته تهران معطل میشوند
شهرهای بزرگ در ایالات متحده به ابتکارات جالبی در زمینه مقابله با آلودگی هوا دست زده اند. خطوط ( اچ او وی) که مخفف ماشینهای با بیش از ۲ سرنشین است یکی از این راههاست. در حالیکه خودروهای تک سرنشین مجبور به استفاده از خطوط معمولی و اتلاف وقت در ترافیک هستند، خوروهای با بیشتر از ۲ سرنشین در این خطوط سریعتر به محل کار یا زندگی خود میرسند و در نتیجه در ازای کمک به هوای سالم در شهر در واقع پاداش ویژه ای برای آنان در نظر گرفته میشود.این خطوط در واقع تنها در ساعتهای اوج ترافیک به عنوان خطوط ویژه استفاده میگردند و در غیر از آن ، اتوموبیلهای با کمتر از ۳ سرنشین نیز میتوانند از این خطوط استفاده نمایند. اما چگونه می توان خودروهای تک سرنشین را به سواری دادن به چند نفر کرد؟ اگر به وبسایت
http://www.slug-lines.com/
سر بزنید، میتوانید ببینید که این سایت، که تماما توسط مردم عادی و مسئول ایجاد شده، خطوطی را برای سواری دادن به مسافران هم مسیر ارائه میدهد. به این معنی که خودروهای تک سرنشین که بسوی اطراف شهر میروند، برای استفاده از خطوط اچ او وی و اتلاف وقت کمتر در ترافیک، به افرادی که عازم همان مناطق هستند ، سواری میدهند. مردم در ایستگاه های قراردادی با حوصله صف می کشند تا افراد دیگری به آنها سواری مجانی بدهند. در این وسط نه کسی طلبکار کسی می شود و نه توقع خاصی بوجود می آید.مردم برای روانتر شدن ترافیک، آلودگی کمتر و سلامت جامعه با یکدیگر همکاری کامل میکنند. شخصا از این خطوط چندین بار استفاده کرده ام و متوجه شدم که افرادی با ملیتهای مختلف و گاها افرادی که بزحمت انگلیسی صحبت می کنند، براحتی در این طرح جای خود را میابند و از آن استفاده می کنند
اما دلیل دیگر تمیز تر بودن هوای شهرهای آمریکا، آلایندگی کمتر خودروهاست. تمام خودروها در آمریکا موظف به گذراندن سالی ۱ بار تست آلایندگی هستند و اگر اتوموبیلشان نقص فنی داشته باشد، باید سریعا آنرا برطرف کنند، وگرنه در بعضی ایالتها باید تا ۴۰۰ دلار جریمه پرداخت کنند. همچنین کارخانجات اتوموبیل سازی موظفند تا سالانه مصرف سوخت اتوموبیلهای تولیدی خود را کاهش دهند.هم اکنون، دولت باراک اوباما سرگرم تهیه طرحی است تا بموجب آن خودروهای دوگانه سوز و صنایع تولید کننده آن شامل معافیتهای مالیاتی گردند و این خود عامل مضاعفی شده تا اتوموبیلها در آینده بسیار نزدیک ، کمتر آلوده کننده باشند

No comments: