Tuesday, March 10, 2009

تاثیر صنایع خودروساز بر کیفیت هوا



بر طبق آمار منتشره از سوی سازمانهای وابسته به شهرداری تهران، ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهاست.خودروهایی که بیشتر توسط کارخانه های اتوموبیلسازی در ایران مونتاژ میشود.۷ کارخانه اتوموبیلسازی در ایران ۲۷ خودرو مختلف را مونتاژ می کنند. ایران خودرو، بزرگترین تولید کننده خودرو در ایران ادعا میکند که در مورد کیفیت خودروها استانداردهای اروپائی را اجرا می کند. اما در همین حال صدای آمریکا دریافته که سازمان حفاظت از محیط زیست بعلت رعایت نکردن مسایل زیست محیطی، چند مورد شکایت از این کارخانه را در قوه قضائیه در دست پیگیری دارد.

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1516548

گزارش سال ۲۰۰۷ بانک جهانی میگوید که ضرر ناشی از آلودگی هوا در ایران برابر با هزینه سالانه واردات بنزین است -۸ملیارد دلار!- همچنین یکی از مدیران اسبق ایران خودرو به صدای آمریکا گفت که ۸۰% خودروهای در حال تردد در تهران در زیر خط استاندارد آلودگی قرار دارند وبیشتر این خودرو ها پیش از سال ۲۰۰۰ توسط دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ شده اند و جزو اتوموبیلهای فرسوده محسوب نمیشوند. صنعت خودروسازی ايران در فاصله هشت ساله گذشته با متوسط رشدی حدود ۳۰ درصد دوره ای رويايی را پشت سر گذاشته و از ۱۲۰ هزار دستگاه در سال ۷۵ به حدود ۹۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته رسيده است.حجم تقاضاهای بی پاسخ يک دوره تقريبا بيست ساله به خودروسازان فرصت داده که در ميدانی بی رقيب بدون دل نگرانی تمامی توليدات خود را بفروشند و در بسياری مواقع نيز از ماه ها قبل قيمت خودرو را از مشتری دريافت کنند.

اما دولت از گسترش هماهنگ جاده های درون شهری در مواجهه با این افزایش تولید ناتوان است و در نتیجه خیابانهای تهران تا ۴ برابر ظرفیت خود پر میشوند. کيفيت پائين و گرانی خودروهای توليد شده از مهمترين انتقادهايی است که بر صنعت خودرو سازی وارد می شود. اين صنعت در طول هشت سال گذشته با ارتقای کيفيت تا حدودی از حجم انتقادها کم کرده اما برخی مشتريان همچنان از محصولات اين شرکتها ناراضی هستند.

اين نارضايتی ها به حدی بود که در سال ۱۳۸۰ نمايندگان مجلس طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازی را تصويب کردند. کيفيت، ميزان آلايندگی، خريدهای داخلی و خارجی و خدمات پس از فروش از جمله محورهای اين تحقيق و تفحص بود.

گزارش اين تحقيق و تفحص در آخرين روزهای عمر مجلس ششم که اصلاح طلبان در آن اکثريت داشتند، قرائت شد و نمايندگان مجلس، دولت را متهم کردند که به منافع ملی کم توجهی کرده و نقش خود را در حمايت از صنايع داخلی به درستی انجام نداده و افزايش توليد شرکتهای خودروسازی تنها از طريق واردات صورت گرفته و توليدی در کار نبوده است.در اين گزارش تاکيد شده بود که خودروهای با قيمت بالای ده ميليون تومان حداقل ۳۵ درصد گرانتر و خودروهای با قيمت کمتر از ده ميليون تومان حداقل ۲۵ درصد گرانتر به مردم فروخته می شود.

بر اساس گزارش اين هيات، خودروهايی نظير پيکان، پژو آردی، سپند، وانت مزدا، وانت نيسان که سالهاست خطوط توليد آنها در کشورهای سازنده جمع شده، هنوز در ايران توليد می شود.

طرح خروج خودروهای فرسوده ای که از حدود چهار دهه پيش هنوز در خيابان ها جولان می دهند، با وجود برنامه های دولت با کمبود امکانات مالی و فنی مواجه است و چشم اندازه روشنی ندارد.معلوم نيست تا چه زمانی اين طرح نتيجه خواهد داد و مردم از دست اين آهن قراضه هايی که به نام خودرو هوا را آلوده می کنند و دو برابر استاندارهای جهانی بنزين مصرف می کنند، آسوده خواهند شد.

برنامه از رده خارج کردن خودروها فرسوده همزمان از سوی دولت و شرکت های خودروسازی در سال ۱۳۸۲ مطرح شد و پيش بينی شده بود با اجرای طرحی از سوی ايران خودرو در فاصله سه سال نزديک به ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی پيکان جمع آوری شود.اما برنامه های شرکت های خودروسازی و برنامه دولت با وجود ارائه تسهيلاتی نظير وام های بلاعوض و دراز مدت و ممنوعيت خريد و فروش خودروهای فرسوده نتوانسته راه را برای جمع آوری اين خودروها هموار کند.نبود امکانات مالی مناسب، مشکلات قانونی و ناتوانی مجريان عامل موثری در شکست اين طرح به حساب می آيد که باعث شده در سال گذشته تنها ۲۰ هزار خودرو فرسوده جمع آوری شود.

بر اساس برنامه دولت در سال جاری ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از سطح خيابانها جمع آوری خواهد شد که به عقيده کارشناسان با وضع موجود بسيار خوش بينانه است.

http://www.etehadchap.org/Haml.html

قانونگذاران آمریکائی هر ساله عرصه را بر شرکتهای اتوموبیلسازی در زمینه رعایت موازین زیست محیطی تنگتر میکنند. بعنوان مثال جرج بوش پیش از ترک کاخ سفید فرمانی را امضا کرد که طی آن شرکتهای اتوموبیلسازی موظف شدند تا برنامه جدیدی جهت کاهش مصرف بنزین و آلاینده ها را اجرا کنند. یکی از شعارهای اصلی باراک اوباما نیز استفاده از سوختهای جایگزین بجای بنزین در خودروهاست.

No comments: