Saturday, February 7, 2009

پسر ۷ ساله ایرانی، جوانترین مورد ثبت شده خودکشی در جهان

بنا بر گزارش سایت مدیکال نیوز ، اخیرا یک پسر ۷ ساله ایرانی پس از مشاهده صحنه دار زدن در یک فیلم سینمائی، اقدام به حلق آویز نمودن خود نموده.http://www.casesjournal.com/content/2/1/43 نگاهی کوتاه به تاریخچه خودکشی نشان میدهد که این پسر خردسال، جوانترین قربانی خود کشی در گزارشهای ثبت شده خودکشی است. کارشناسان در معرض دید قرار گرفتن در مقابل رفتار انتحاری و یا صحنه خودکشی، حتی اگر خیالی و ساختگی باشد را عامل مهمی میدانند که باعث میشود تا کودکان با تقلید طوطی وار از این عمل، ناخودآگاه بکام مرگ فرو بروند.

شرح دقیق ماجرا که در مجله کیس جورنال نیز منتشر شده نشان میدهد که چگونه مادر این پسر ۷ ساله وی را در اتاقش در حالت نیمه اغماء بروی زمین در حالیکه ملافه ای پاره دور گردنش پیچیده شده بود یافته است. از قرار معلوم این پسر این عمل را در فیلمی که آنروز عصر در فیلمی که طی آن ۴ سرباز پیش از آنکه نجات داده شوند، بدار آویخته میشوند، یاد گرفته است. گزارش می گوید که این پسر پس از آنکه بسرعت به بیمارستان انتقال پیدا کرد ، بطرز معجزه آسائی از مرگ نجات یافت.

سوابق بهداشتی این پسر فاقد هیچگونه نشان دال بر افسردگی یا مشکلات رفتاریست. سابقه خودکشی نیز در خانواده این پسر وجود ندارد. با اینحال پزشک معالج وی می گوید که این پسر از کمبود توجه رنج میبرده است.

در حالیکه روانشناسان و جامعه شناسان بر آثار مخرب صحنه های خشونتبار در تلویزیون تاکید دارند، قوه قضاییه مدتهاست که در جهت عبرت گرفتن شهروندان اقدام به برگزاری مراسم اعدام در ملا عام می نماید. در حالیکه مجامع بین المللی بارها به ایران جهت برگزاری این مراسم در دید عموم اعتراض کرده و کارشناسان داخلی نیز بارها نتایج بدست آمده از این طرح را به چالش گرفته اند ، کماکان روند اجرای اعدام در ملا عام در ایران رو به افزایش است.

با مروری سریع بر عکسها و فیلمهای این مراسم ، که عموما در مکانهای پر تردد برگزار میشود ، متوان خیل عظیمی از مردم کنجکاو را دید که بعضا با کودکانشان به تماشای این مراسم آمده اند. حال که قوه قضاییه بر ادامه اجرای این طرح علیرغم بی تاثیر بودن آن بر آمار جرم و جنایت اصرار دارد، جا دارد که حد اقل در مورد شرکت کودکان در این مراسم هشدار داده و حد اقل در این زمینه به اطلاعرسانی یپردازد و یا از اجرای این مراسم در نزدیکی مدارس خود دارای کند. آیا شما تا بحال شاهد مراسم اجرای اعدام در ملا عام بوده اید؟ نظر شما در مورد آثار روانی اجرای این مراسم در دید عموم چیست؟

4 comments:

SiR said...

با درود. امیر هستم از شیراز. منزل ما حدوداَ مرکز شهر قرار داره... و چندین بار هم در این حوالی افراد رو دار زدن. اما من هنوز جرات نکردم برم از نزدیک ببینم. واقعا برای چنین دولتمردانی متاسفم...

سنگسار stoning to death said...

pas biya webloge mano bebin ke joratet bereh bala !!!

Unknown said...

سلام
خوب اين كاملا" طبيعي است اگر در همين امريكا هم دقت كنيد آثار تخريبي فيلم هاي مختلف را ميتوان ديد
و يا جريان پدر 13 ساله را هم كه ديديد همه از آثار تخريبي فيلم هاست ...

Anonymous said...

به نظر من بسیاری از مردم آگاهند که کودکان خود را به مکان هایی که در انها اعدام عمومی انجام می گیرد نبرند. اما متاسفانه هستند ایرانیانی که آگاه نیستند و هرازگاهی نادانسته دست بچه های خود را می گیرند و برای تماشای این گونه اعدام ها میبرند. یک عکسی را دیده ام که دختر بچه ای چهار پنج ساله در ردیف اول ایستاده و حلقه آویز شدن جوانی را مشاهده می کند. رژیم جمهوری اسلامی هرگز برایش مهم نیست که چه کسانی به این مکان ها می آیند. اگر رژیم به اینگونه مسایل حساس بود هرگز چنین عملی را در ملا عام انجام نمی داد. پس بهتر است رسانه های عمومی آزاد مانند صدای آمریکا که روزبروز به تعداد بینندگانش اضافه می شود به مردم آموزش هایی از این نوع را بدهد.
اما آنچه که مسلمه اینه که تا زمانی که اعدام در مکان های عمومی انجام می گیرد نمی توان ضمانت داد که هرگز کودکی آنرا نبیند. پس باید چنین اعدام هایی را بطور کلی محکوم کرد.