Tuesday, May 24, 2011

وی پی ان های مشکوک در فضای سایبری ایران

ایران کشوریه که دسترسی شهروندانش رو به اینترنت بسیار محدود میکنه.خیلی از کاربران ایرانی برای دور زدن این فیلترینگ از سرویسهای وی پی ان استفاده میکنند.اما امروز بشما نشون میدیم که بسیاری از این وی پی ان ها منبعشون معلوم نیست و تحقیقات دونقطه صفر نشون میده که خیلی هاشون میتونند توسط حکومت ایران راه اندازی شده باشند.
همین چند وقت پیش مشاور رئیس جمهوری ایران خبر از راه اندازی اینترنت حلال در این کشور داد.اینترنتی بدون دسترسی بدنیای خارج و با امکان کنترل همه جانبه از طرف حکومت. شواهد زیادی در دسته که پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری، دولت ایران عرصه رو بر اینترنت آزاد تنگتر کرده.راه انداری پلیس فتا که مجری برخورد با جرایم سایبریه و قبل از اون واحد پدافند سایبری سپاه پاسداران که در نوک پیکان حمله حکومت به فعالان اینترنتی قرار داشته ، خودشون بزرگترین شاهد بر این ادعاست که حکومت ایران نسبت به فعالیت مردمش در فضای سایبری بسیار حساسه و با فعال کردن این دو بخش، فضای اینترنتی رو جو سنگین پلیسی امنیتی در برگرفته. طبق قوانین جرایم سایبری ، استفاده از فیلتر شکنها در ایران ممنوعه و عاملان تهیه و توزیع اون طبق قانون مجازات میشن. اما در عین حال یک جستجوی ساده در اینترنت بشما نشون میده که الان صدها شرکت در ایران در حال عرضه وی پی ان بکاربران ایرانی هستند.داستان جالبتر میشه وقتی بدونید که بعضی از این شرکتها حتی شماره تلفن و آدرس فیزیکی خودشون رو در وبسایتشون نمایش میدن. تازه به کاربرا پیشنهاد میکنن برای اینکه زحمت زیادی متحمل نشن از طریق شماره حسابهای بانکی پول این وی پی ان ها رو پرداخت کنند‍! کاربری که حاضر باشه از این طریق از این شرکتها خرید کنه ، باید بدونه که باین طریق داره تمام اطلاعات شخصی خودشو در اختیار اون شرکت میگذاره.
کاوه یکی از متخصصین آی تی و فعالین اجتماعی ایرانیه که بعد از انتخابات ریاست جمهوری اون و گروهش توسط وزارت اطلاعات ایران تحت تعقیب قرار گرفتند.کاوه بعد از احضار از ایران فرار کرد و الان در یک کشور دیگه زندگی میکنه. ازش میپرسم آیا بنظرش این وبسایتها قابل اعتمادند : ( کاوه فعال اینترنتی/اجتماعی که بشرط فاش نشدن هویت با ما صحبت کرد) این شرکتها، اگر برای ما شناخته شده هستند صد در صد برای وزارت اطلاعات ایران هم شناخته شده هستند و اگر تا حالا سراغ این شرکتها نرفتند و نمیرند حتما با حساب و کتابی هست. من باور نمیکنیم که این شرکتها بتونند مستقل از سیستم امنیتی ایران هیچ سرویسی رو ارائه بدن. ببینید من در ایران با شرکتهای ارائه دهنده سرویسهای اینترنتی کار کردم ،تجربه شخصی من این بوده که این شرکتها حکم دادگاه دریافت میکردند که فردی که از طریق شرکت شما در این ساعت و در این تاریخ با این آدرس وصل شده رو اطلاعاتش رو به دادگاه بدید.یعنی فیلترینگ آی اس پی بکنار ،مخابرات مشخصات کاربر خاص رو با حکم دادگاه از شرکت میخواد. با همچنین مکانیسم نظارتی این تعداد شرکت اگر قرار باشه هر جور که دلشون میخواد به اینترنت وصل بشن، باید یه سناریوی متفاوتی داشته  باشه."
در بلاگنوشت بعدی بیشتر راجع به این شرکتهای مشکوک صحبت خواهم کرد. اگر شما هم راجع به این دست شرکتها خبر یا مدرکی دارید برای من با ایمیل زیر پیغام بفرستید تا با شما تماس بگیرم :
aalaei@voanews.com

No comments: