Monday, April 11, 2011

امنیت سایبری و مبارزه با فیلترینگ

اینترنت بزرگترین شبکه اجتماعی در تاریخ بشری لقب گرفته. گسترش استفاده از رایانه های خانگی و پیشرفتهای سریع در حوزه فناوری اطلاعات باعث شده تا بشر امروزی بشدت به اینترنت وابسته بشه. اما عدم هماهنگی مابین پیشرفتهای فناوری و نظام قانونگذاری جهانی باعث شده تا ضعفهای امنیتی در اینترنت بیش از پیش خطرناک بشه :
" تکامل کدهای قانونی و اخلاقی در حوزه اینترنت بسرعت تکامل فناوری نبوده و نیست." (پروفسور پتریک اوشی استاد دانشگاه مریلند)
اما با وجود کمبودهای قانونی بسیاری از سیستمهای نظامی- امنیتی و حتی مالی در دنیا دارند بطور آنلاین خدمات خودشون رو ارائه میدن. در حالیکه خطردزدی آنلاین و سرقت هویت از طریق اینترنت هر روز بیشتر میشه،آخرین آمار گرفته شده توسط موسسه ای مارکت نشون میده که تنها در آمریکا و در سال ۲۰۱۰ مردم بیش از ۱۵۲ ملیارد دلار از طریق اینترنت خرید کردند. در همون حال بیش از ۱۱ درصد فروشندگان آنلاین در آمریکا اعلام کردند که حداقل یکبار مورد حمله هکرها قرار گرفته اند. این رقم در آلمان تنها ۳ درصده.نصف افرادی که مورد حمله قرار گرفته اند گفتند که برای پسورد یا رمز عبور از اسم و یا تاریخ تولد خودشون استفاده کرده بودند که به گفته کارشناسا کار دزدی رو بمراتب ساده تر میکنه.این رقم در فرانسه بطرز قریبی زیاده و بیش از ۸۰ درصد پرسش شوندگان گفتند که همیشه از اطلاعات شخصی خودشون برای انتخاب پسورد استفاده کرده اند . کارشناسان پیشنهاد میکنند که کاربران بطور مرتب پسوردهای وبسایتهای مالی خودشون رو عوض کنند.
شاید کاربران ایرانی بدلیل استفاده کمتر از سیستمهای مالی آنلاین کمتر از بقیه کشورها در خطر باشند ، اما در کشوریکه دولت اون به بهانه حفظ شئونات اسلامی و یا امنیت ملی وبسایتهای بسیاری رو فیلتر کرده و دور زدن فیلترینگ اینترنتی جرم محسوب میشه ، کاربرانی که به تبادل اطلاعات با دنیای خارج مبادرت میکنند میتونند همیشه در معرض خطر برخورد حکومتی قرار داشته باشند. این مسئله مخصوصا پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران شدت بیشتری گرفته. در اونزمان و با شروع اعتراضات خیابانی علیه حکومت ، دولت ایران خبرنگاران خارجی رو از ایران اخراج کرد ، با امید اینکه ابعاد این اعتراضات بگوش دنیانرسه،اما عکسها و اخبار مربوط به این اتفاقات از طریق وبسایتهای اجتماعی بخصوص فیس بوک و توییتر به بیرون درز کرد. تنها با آپلود این تصاویر بود که ملیونها نفر از مردم دنیا دیدند که مردم ایران در هنگام تظاهرات چطور از نیروهای امنیتی کتک خوردند ، کشته شدند و یا بر سر جسد عزیزان از دست رفتشون اشک ریختند. واکنش دولت ایران به این پدیده قطع خطوط ارتباطاتی اینترنت بود. از اون موقع حکومت ایران بارها و بارها، چه از طریق نهادهای امنیتی مثل سپاه و چه از طریق هکرهای خصوصی بدفعات به وبسایتهایی که بزعم حکومت برانداز حساب میشن حمله کرده. در بلاگنوشت آینده نگاهی تکمیلی میندازم به مسئله امنیت سایبری و فناوریهای ضد فیلتر برای کاربران ایرانی.

No comments: