Tuesday, May 25, 2010

دسترسی به اینترنت پر سرعت برای عموم

سناتور جان راکفلر از ایالت ویرجینیای غربی بهمراه هنری وکسمن از کالیفرنیا ، دو قانونگزار ارشد حرب دمکرات ، در روز ۲۴ مارچ در بیانیه مشترکی اعلام کردند که روند به روز کردن قانون مخابرات و ارتباطات همگانی را آغاز کرده اند. کارشناسان می گن که قوانین فعلی مخابرات در آمریکا که مربوط به سال ۱۹۹۶ میباشد ، در مورد قوانین اینترنتی بسیار ضعیف هستند و بزحمت میتوان مواردی را در آن پیدا کرد که اینترنت در آن ذکر شده باشه. سناتور راکفلر رئیس کمیته تجارت، علوم و حمل و نقل سنای آمریکا و سناتور وکسمن رئیس کمیته انرژی و تجارت در بیانیه خود در روز دوشنبه اعلام کردند که جلساتی را در ماه ژوئن امسال برگزار خواهند کرد تا راهکارهای مناسب برای بروز کردن قوانین مخابرات در حوزه های حمایت از مصرف کنندگان ، صنعت مخابرات و هیات نظارت فدرال را بررسی کنند.

البته الان مدتهاست که فعالان حقوق مصرف کنندگان و فعالان اینترنتی در حال توپیدن به دولت و قانونگذاران آمریکایی هستند تا کاری در این زمینه انجام بدند.اما قضیه از ماه آپریل امسال و پس از اونکه دادگاه تجدید نظر فدرال حکم داد که کمیسیون مخابرات فدرال آمریکا یا اف سی سی پای خودشو از حریم قانونیش فراتر گذاشته ، ذیر ذره بین قانونگذاران قرار گرفت. بر طبق قوانین فعلی شرکتهای سرویس دهنده اینترنتی میتونند سرعت اینترنت و پهنای باند مصرف کنندگان را تعریف کنند و برای در اختیار قرار دادن اینترنت پرسرعت که بخصوص برای تماشای آنلاین ویدئو مورد استفاده قرار میگیره، از کاربران و شرکتهای ارائه دهنده ویدئو مبالغ اضافی طلب کنند.

در پاسخ به این رای دادگاه ، اف سی سی اعلام کرد که تعاریف کنونی حقوقی اینترنت پرسرعت را تغییر خواهد داد. بر طبق تعاریف کنونی اینترنت پرسرعت جزو خدمات اطلاعاتی محسوب میشه ، اما اف سی سی میخواد تا اینترنت پرسرعت مانند خدمات تلفنی در شمار خدمات مخابراتی تعریف بشه تا به این وسیله نظارت بر آن برای اف سی سی کاملا مقدور بشه.

بخش فناوری روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره این موضوع میگه که اجرای این طرح یکی از گامهای اصلی طرح ملی اینترنت پرسرعت برای تمام آمریکایی هاست . نیویورک تامیز میگه که اف سی سی سرگرم تلاش برای جمع کردن پشتیبانی حقوقیه تا بتونه تمام ارائه کنندگان خدمات اینترنتی رو قانونا موظف کنه که برای همه امکان دسترسی یکسان به محتوای روز اینترنت رو بوجود بیارن. این طوری دیگه شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت منزل یا موبایل شما نمی تونه برای باصطلاح" سرویسهای خاص " ارائه شده به شما صورت حسابهای خاص صادر کنه!

No comments: