Tuesday, April 27, 2010

رشد چشمگیر تعداد کاربران اینترنتی در آسیا


بلاگ بانک جهانی اخیرا خبر از رشد سریع کاربران اینترنتی در قاره آسیا داد. در حوزه آسیا پاسیفیک ، چین با رشدی معادل ۳۱ در صد در آمار بازدیدکنندگان همیشگی اینترنت در این منطقه از بقیه پیشتاز است. خدمات مناسب مخابراتی، از جمله اینترنت، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورهاست. بسیاری از کشورهای دنیا، به‌ویژه در منطقه‌ی جنوب شرقی آسیا، با استفاده از گسترش اینترنت پر سرعت و ارائه‌ی خدمات مختلف بر بستر اینترنت، صرفه‌جویی‌های کلانی در هزینه‌ها و مصرف انرژی نموده اند.

وبسایت کام سکور، مشاور اصلی بازار بورس نزدک در آمریکا ، نیز در گزارش اخیر خود متوسط رشد کاربران اینترنتی در منطقه آسیا-پاسیفیک را ۲۲ درصد اعلام کرد. با این حساب شمار کاربران اینترنتی در منطقه جنوب شرق آسیا اکنون به مرز نیم ملیارد نفر رسیده است. وبسایت کام اسکور همچنین بنقل از آقای ویل هاجمن، مدیر بخش خاور دور این شرکت، اعلام کرد که این منطقه علاوه بر داشتن بیشترین تعداد کاربران اینترنتی در دنیا، اکنون بالاترین نرخ رشد کاربران را نیز به خود اختصاص داده است.

ایران نیز در چند ساله اخیر شاهد رشد چشمگیر کاربران اینترنتی بوده است. وبسایت مرکز آمار بین المللی اینترنتی اخیرا آمار جالبی را در مورد کاربران اینترنتی منتشر کرده است. این مرکز بنقل از آمار گرفته شده از شرکت مخابرات ایران، رشد تعداد کاربران اینترنتی در ایران را مابین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی معادل ۴۸.۵% اعلام کرد. برطبق این آمار اکنون تعداد کاربران اینترنتی در ایران به بیش از ۳۲ ملیون رسیده است.

تاکنون آمار مستقلی در زمینه تعداد کاربران اینترنت در ایران منتشر نشده است.شرکت مخابرات تامین کننده خطوط اینترنتی در ایران است و همواره از سال ۲۰۰۰ آمار مثبتی را در مورد گسترش شبکه اینترنت در ایران منتشر کرده.با وجود این، نه پراکندگی خدمات اینترنتی در وضعیت مطلوبی‌ست و نه کیفیت خدمات. در مدت اخیر نیز بارها اخبار و گزارش‌هایی از اختلال و قطعی ارتباط اینترنتی منتشر شده است گذشته از سرعت کم و اختلال در شبکه، پراکندگی متناسبی نیز در دسترسی به اینترنت پرسرعت در سطح کشور وجود ندارد و حتی در برخی از نقاط پایتخت هنوز ممکن نیست.

تعداد پورت‌های اینترنت پر سرعت در ایران باید در برنامه‌ی پنجم توسعه (سال ۱۳۹۳) به دست‌کم ۱۰ میلیون برسد. شرکت‌های ارائه‌کنندۀ اینترنت پرسرعت، پورت ADSL2+ با سرعت تا ۲ مگابیت بر ثانیه را در فهرست فروش خود دارند، اما ظاهرا کاربران خانگی، نه در همه‌جا، سرعت حداکثر ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه دریافت می‌کنند که البته در عمل سرعتی کمتر از این حد ارائه می‌شود.

No comments: