Friday, May 22, 2009

مدیریت :انتصاب بر اساس چه معیاری؟


یکی از نکات مهم برای موفقیت هر شرکت و کارخانه ای ، مدیریتشه. برای مثال کمپانی تویوتا که الان گوی سبقت رو در فروش از کمپانی های امریکایی ربوده ، موفقیت خودش رو از صدقه سر آقای " تاییچی اونو" داره. این آقا مدیر تویوتا در دهه های ۴۰ تا ۷۰ میلادی بود و تونست با تزریق فلسفه مدیریتی خودش، این کمپانی رو تبدیل به یک امپراتوری بکنه. طوری که الان این کمپای بزای خودش یک شهر در جنوب ژاپن ساخته، باسم "تویوتا سیتی".

http://www.thinkingmanagers.com/companies/toyota.php

و اما مسئله مدیریت در کمپانیهای خودروسازی وطنی!

عزل و نصب مدیران انتصابی شرکتهای دولتی خودروساز، از قبیل ایران خودرو، با توجه به میزان موفقیت اونها در مدیریت و سازماندهی منابع انجام نمی شه. بلکه بعضی وقتها یه انتقاد کوچیک از طرف مدیران این شرکته همانا مساوی با حکم برکناریشون بوده. مثل داستان منوچهر منطقی که با یه انتقاد از دولت احمدینژاد، یکشبه جای خودش رو به جواد نجم الدین داد.

اما داستان منحصر بفرد در زمینه پستهای مدیریتی شرکتهای بزرگ در ایران صد در صد انتصاب مهرداد بذرپاش به سمت مدیر عاملی سایپاست. این داستان اینقدر بحث برانگیز شده که حتی اطلس ویکیپدیا هم یک صفحه رو به این آقا اختصاص داده.

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF_%D8%A8%D8%B0%D8%B1%D9%BE%D8%A7%D8%B4

مهرداد بذرپاش، مدیر ۲۸ ساله سایپا ! من یه تحقیق کوچیک انجام دادم تا مطمئن شم که ایشون جوانترین مدیر در شرکتهای خودروسازه، که بود! بعدشم رفتم دنبال سابقه تحصیلی و مدیریتی آقا مهرداد. کاشف بعمل اومد که ایشون فارغ التحصیل از دانشگاه شریفه. تا اینجاش امیدوار کننده بود ، اما بعد معلوم شد که ایشون بطور سهمیه ای وارد دانشگاه شده. عضو فعال بسیج دانشجویی دانشگاه و عضو ستاد انتخاباتی محمود احمدینژاد و بعدشم مشاور رییس جمهور!

بعد این آمریکایی ها به "باراک اوباما" مینازند که پله پله مدارج ترقی رو طی کرده! بابا مدیران وطنی ما ۱۰ پله ۱۰ پله می پرند، بسکه کارشون درسته!

بیوگرافی آقای "رییس"!


بذر‌پاش كه متولد سال ۱۳۵۸ است و فقط ۲۹ سال سن دارد، در زمان رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري مسوول ستاد جوانان محمود احمدي نژاد بود كه پس از آن به عنوان رئيس شوراي مشاوران وي و مشاور جوان رييس دولت منصوب شد. وي در زمان انتخاب وزراي دولت نهم نيز عضو هياتي بوده است كه كار بررسي صلاحيت نامزدهاي مختلف براي وزارتخانه‌هاي دولت احمدي نژاد را انجام مي داد. مهرداد بذرپاش، در سال ۷۷ به عنوان دانشجوي رشته مهندسي صنايع وارد دانشگاه صنعتي شريف شد و از سال دوم تحصيل به عضويت بسيج دانشگاه درآمد، او با پيروزي اصول‌گرايان در انتخابات شوراي شهر و انتخاب محمود احمدي‌نژاد به عنوان شهردار تهران در سال ۸۱، بذرپاش که در آن زمان رياست بسيج دانشجويي دانشگاه شريف را بر عهده داشت به عنوان مشاور شهردار به خدمت گرفته شد. http://www.aftabnews.ir/vdcb05brhwbas.html

مي‌گويند يكي از افتخارات وي در دوره عضويت در بسيج دانشگاه شريف ، برهم زدن تجمع دانشجوياني بوده‌است كه در اعتراض به حكم اعدام هاشم آغاجري تجمع كرده‌ بودند. مهرداد بذرپاش در زمان شهردار بودن محمود احمدي نژاد با كمتر از ۲۵ سال سن ، ضمن برعهده ‌گرفتن سمت مشاوره احمدي‌نژاد به رياست فرهنگسراي خاوران درآمد.

http://www.goftaniha.org/2008/03/blog-post.html


اين سمت بعدها و در زمان تصدي پست رياست جمهوري از جانب احمدي‌نژاد باز هم تکرارشد، اما اين بار بذرپاش توقع بيشتري داشت. شايد همين توقع بود که باعث شد تا در تاريخ بهمن‌ماه ۱۳۸۴، و فقط شش ماه بعد از انتصاب بذرباش به عنوان مشاور رييس جمهور، خبر عضويت وي در هيئت مديره شرکت سايپا منتشر شود.

در بلاگنوشت بعدی به معرفی کاملتر این مدیر جوان دولت احمدینژاد خواهیم پرداخت.

1 comment:

Anonymous said...

خودتون قضاوت کنید ببینید آیا می‌خواهید چهار ساله آینده مملکتمون مثل چهار ساله گزشته باشد. آمار واقعیت‌ها را نشان میدهد .اگر ما ملت ایران در انتخاب نامزدها دستی‌ نداشتیم اقلا در انتخاب یکی‌ از اینها برای ریاست جمهوری میتونیم دست داشته باشیم البته اگر انتخابات را مثل تمام دزدیهای دیگرشون غارت نبرند. هر چیزی یک حدی دارد. باز هم میگم ، برای آینده رای بدهید ، برای آزادی واقعی‌ رای بدهید، برای نجات از بد بختیها رای بدهید برای یکی‌ رای بدهیم که عقلش سالم باشه مسلمان دیوانه ممکن است از شیطان بهتر باشد ولی‌ چه منفعتی برای مسلما نان دیگر خواهد داشت تنها مسلمان بودند دلیل بر توانایی‌ مدیریت کشور نمی‌شود. اینهمه تو کشور خودمون دردسر و بدبختی داریم این آقا غصهٔ حماس،حزب الله و طالبان را میخوره و مال مملکت را خرج اینها می‌کند. خدا من را ببخشد اگر بد حرف زدم ولی‌ خدا از کسی‌ که دلش برای مملکت خودش نمیسوزه بیشتر نمیبخشد. با احترام به هموطنان عزیزم لطفا این لینکها را نگاه کنید. ایمیل من در اختیارتان هست.

http://www.amar-iran.com http://www.mojaakhar.com
sheevaa@ymail.com