Monday, October 11, 2010

فیس بوک و تغییر در نحوه زندگی افراد

یک ابر رسانه با نیم ملیارد کاربر. طبق آمار منتشره خود فیس بوک ، کاربران این وبسایت ماهی ۲۳ ساعت وقت در فیس بوک میگذرونندو ماهی ۳۰ ملیارد صفحه اطلاعات رو در فیس بوک به اشتراک میگذارند. همین مسئله باعث شده تا در ایالات متحده بحث های زیادی در مورد کاربرد فیس بوک در زندگی امروز مردم پیش بیاد .
اما خود فیس بوک بر روی حقایق دیگر این وبسایت تاکید میکنه. این وبسایت به ۷۰ زبان ترجمه شده و ۷۰% کاربرانش در خارج از ایالات متحده هستند. ماهی ۳۰۰ هزار نفر از کاربران، از اپلیکیشن های ترجمه زبان فیس بوک استفاده می کنند تا نظرات خودشون رو به زبانهای دیگه ترجمه کنند. این یعنی وسیله ای برای ارتباط فرهنگهای مختلف. همچنین فیس بوک به بیش از ۱ ملیون کارپرداز از ۱۸۰ کشور جهان امکان میده تا با استفاده از این سایت ، مشاغل زیادی رو تبلیغ کنند.
در ایران اما فیس بوک مدتهاست که در کانون توجهات رسانه ها و مردم قرار داشته. بعد از شل کن سفت کن های زیاد در مورد فیلتر کردن این وبسایت تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران ، بعد از انتخابات و استفاده گسترده از ظرفیتهای رسانه ای فیس بوک از طرف مخالفان دولت ، این سایت در ایران بطور گسترده فیلتر شد. این وبسایت بحدی حکومت ایران رو نگران کرده که حتی اخیرا صدا و سیمای ایران با ساخت یک برنامه تلویزیونی و سرهم کردن داستانهایی که هیچ کدومشون ثابت نشده، سعی کرده تا وانمود کنه که این وبسایت توطئه سازمانهای جاسوسی غربی برای جمع آوری اطلاعاته.
در حالیکه جمهوری اسلامی فیس بوک رو فیلتر میکنه ، متحدانش در منطقه از این وبسایت برای خبررسانی استفاده میکنند. مثلا حزب الله لبنان در فیس بوک دارای صفحه ای با بیش از ۲۰۰۰ طرفداره.

No comments: