Thursday, September 2, 2010

وبسایتهای اجتماعی و پدیده اگزیبیشنیزم اینترنتی

آیا شما الان در یک رابطه عاشقانه هستید؟ اعتقادات سیاسی شما چیه؟ امروز صبح کجا صبحونه خوردید؟ سئوالاتی که زمانی فقط افرادی که به شما خیلی نزدیک و صمیمی بودند جوابش رو می دونستند، بسیاری از ما ها الان بطور آنلاین به همه نشون میدیم.

تنها بعد از ۲ دهه از ظهور اینترنت ، این پدیده بسرعت داره رفتار ما رو در مورد آنچه که ما امروزه در دید عموم قرار میدیم، تغییر میده.اما هیچ چیزی باندازه سایتهای اجتماعی ، حریم زندگی خصوصی افراد رو به چالش نکشیده.بخصوص فیس بوک. وبسایتی که سال ۲۰۰۳ در حد پروزه پایان نامه چند جوان در دانشگاه هاروارد آمریکا بود الان در ماه تنها ۵۰۰ ملیون کاربر داره. این یعنی از هر ۱۳ نفر در دنیا الان ۱ نفر کاربر فیس بوکه!و تازه مارک زوکربرگ رئیس این وبسایت همین هفته پیش اعلام کرد که با گسترش بازار فیس بوک در کشورهایی مثل ژاپن، روسیه و کره جنوبی، این رقم بزودی به ۱ ملیارد نفر خواهد رسید. پس از فیس بوک و با حفظ فاصله زیاد، وبسایت اجتماعی مای اسپیس قرار داره. مای اسپیس از ابتدای تشکیل محل خوبی برای ارتباط با شخصیتهای معروف و مهم بود. هنرمندای زیادی برای ارتباط مستقیم با طرفدارای خودشون ، مدتهاست که از مای اسپیس استفاده می کنند. اما وقتی پای پول درآوردن به میدان میاد ، رقبای زیادی هم وارد گود میشن تا سهمی از این خوان رنگین اینترنتی ببرند. استیو جابز مدیر شرکت اپل در روز اول سپتامبر امسال پرده از پروژه جدید این شرکت برای ورود به بازار وبسایتهای اجتماعی پرده برداشت. این پروژه که پینگ نام داره یکی از ویژگیهای جدیدیه که به نرم افزار آیتونز۱۰ اضافه شده. آیتونز همین الان هم یکی از بزرگترین بازارهای موسیقی آنلاین محسوب میشه. با اضافه شدن پینگ کاربر میتونه موسیقی هایی که دوست داره رو با بقیه به اشتراک بگذاره.همچنین کاربرا میتونند هر لحظه ببینند که بقیه دوستاشون چه آهنگا هائی رو دانلود می کنند. مهمترین ویژگی پینگ اینه که به کاربرا این امکان رو میده که بتونند هنرمندان مورد علاقه خودشون رو دنبال کنند. من خودم هنوز منتظر خوندن نظرات منتقدان در مورد این ویژگی جدید آیتونز هستم. اما هنوز هیچی نشده روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای ، پینگ رو رقیب بالقوه خطرناکی برای وبسایتها اجتماعی دیگه دونسته.

No comments: