Tuesday, February 16, 2010

نقض حقوق بشر در ایران

گروههای مدافع حقوق بشر در خارج از ایران تمام تلاش خود را در جهت اطلاعرسانی در مورد قربانیان حوادث بعد از انتخابات ایران بکار بسته اند. با گسترش فعالیت این گروهها ، اکنون مسائل حقوق بشر ایران می رود تا در کنار مسئله اتمی تبدیل به بزرگترین چالش میان رژیم تهران و دنیای غرب گردد. اما رژیم تهران با نادیده گرفتن تلاشهای گروههای مستقل حقوق بشر برای تحت فشار گذاشتن این رژیم ، تمامی این تلاشها را وسیله ای سیاسی می داند و مدافعین حقوق بشر را عامل آمریکا، اسرائیل و گاها انگلیس معرفی می کند.در آخرین این واکنشها در داخل ایران آیت الله صادق لاریجانی ، رئیس قوه قضائیه گفت: "غرب در خصوص حقوق بشر همواره برخورد و رفتار دوگانه داشته است" .وی اضافه کرد :" دنیای غرب با تظاهر به حقوق بشر بدترین نقض حقوق بشر را در سرتاسر جهان داشته است."

مجلس ایران نیز در آبانماه امسالبودجه ۲۰ میلیون دلاری برای افشای نقض حقوق بشر در آمریکا را تصویب کرد.

وزارت امور خارجه ایران در خارج از این کشور و در مجامع بین المللی بدون اینکه کوچکترین اشاره ای به پرونده نقض حقوق بشر جمهوری اسلامی بنماید، سعی دارد تا حقوق بشر را "ابزاری در دست غربیها برای کنترل کشورهای مستقل "عنوان کند. از جمله در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آبانماه سالجاری در نیویورک ، با اشاره به آنچه این هیات موارد نقض حقوق بشر درآمریکا خواند، ‌تأکید‌ کرد: براساس گزارش سازمان ملل اقلیت‌های قومی، نژادی و به ویژه رنگین پوستان و شهروندانی که اصالتا از حوزه آمریکای لاتین و یا آفریقایی تبار هستند، به صورت گسترده قربانی تبعیض بوده و حقوق انسانی از آنان سلب می‌شود. موضع اخیر دولت آمریکا ‌در مخالفت صریح با قطعنامه اجلاس ویژه شورای حقوق بشر در باره رژیم صهیونیستی، بیانگر آن است که آمریکا ‌احترامی برای حقوق بشر مردم فلسطین قائل نیست." این گزارش که در روزنامه جوان،وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چاپ شد ، اشاره نکرد که بر اساس کدامین گزارش سازمان ملل، اقلیت‌های قومی در ایالات متحده تحت تبعیض قرار دارند.این در حالیست که ایالات متحده از پایه گذاران سازمان ملل متحد است و منشور حقوق بشر این سازمان با استفاده از قانون حقوق مدنی آمریکا که در سال ۱۷۸۹ تدوین شد، نوشته شده.

رژیم جمهوری اسلامی در چند سال اخیر کوشیده تا با استفاده از موارد نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر، نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران را نفی کند. اما پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و انتشار عکسها و فیلمهای خشونتهای خیابانی، جامعه جهانی هرروز بیشتر با ابعاد نقض حقوق بشر در این کشور آشنا می شود.

2 comments:

Anonymous said...

با سلام به ارش اعلایی عزیز

همین کامنت بدون نظر خودش هزاران معنی داره
از همه تون تو برنامه ممنونم

Anonymous said...

درود بر ارش اعلایی با اون ژستهای جالبش هنگام اجرا
منتظر یادداشتهای جدیدت هستم که در مورد نقش سپاه صحبت کنیم چون بحث حقوق بشر تون تمام شد
بازم میام
فقط درود نه بدرود
alishok