Saturday, November 21, 2009

چالشهای پیش روی ایران در بخش انرژی : بخش دوم

بخش خاورمیانه ای فصلنامه موسسه مطالعات امور بین الملل در شماره ۱۰ خود به بررسی وضعیت انرژی در ایران پرداخته است. در این مقاله که "نقاط ضعف ایران در مسئله انرژی " نام دارد، به این نکته اشاره شده که ایران با پرداخت یارانه های هنگفت در بخش انرژی، بطور مصنوعی تقاضا را بالا برده، در حالیکه تحریمهای اعمال شده در بخش انرژی ایران توسط ایالات متحده قدرت تولید این کشور را بطور عمده کاهش داده است. بر طبق آمارهای ارائه شده در این مقاله ، ایران در حالیکه ۱۱.۵ درصد از ذخایر نفت دنیا را در خود جا داده تنها ۵.۱ از کل تولید نفت خام جهان را در دست دارد.این در حالیست که ۴۳% تولید نفت خام ایران در داخل مصرف می شود.

برطبق آمارهای منتشره در وبسایت شرکت بریتیش پترولیوم ، ایران در سال ۲۰۰۴ در پایینترین سطح تولید سالیانه برق در خاورمیانه قرار داشته، یعنی یک سوم تولید عربستان سعودی . قیمتهای پایین برق در ایران و پرداخت یارانه از سوی دولت به این معنی است که شرکتهای تولید کننده برق سودآور نیستند و بدون کمک دولت توانایی سرمایه گذاری در بخش تولید را ندارند. میانگین یارانه پرداختی در بخشهای مختلف انرژی تا سال ۲۰۰۵ در ایران ۶۱% هزینه تولید بوده است.

همچنین سازمان بین المللی انژی اتمی نیز در گزارشی به بررسی وضعیت آینده ایران در بخش انرژی می پردازد. بر طبق این گزارش ایران تا سال ۲۰۳۰ ، تنها در زمینه تولید انرژی الکتریکی، نیازمند ۹۲ ملیارد دلار سرمایه گذاری میباشد.اما آیا این امر با توجه به عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت برق شدنی است؟

No comments: