Thursday, October 22, 2009

شرکت مایکروسافت ، بزرگترین تولید کننده نرم افزارهای رایانه ای در دنیا، اخیرا اعلام کرده که نسخه جدید سیستم عامل ویندوز، معروف به ویندوز ۷ را از روز ۲۲ اکتبر ،یعنی امروز در دنیا آغاز کرده است. عرضه این سیستم عامل پس از تجربه نه جندان موفق سیستم عامل ویستا صورت میگیرد که هیچگاه نتوانست نظرمثبت کاربران را بخود جلب کند.
اما با وجود اینکه هنوز این سیستم عامل بر روی کامپیوترهای خانگی کاربران نصب نشده، انتقادها از عملکرد ض
عیف ویندوز ۷ در قبال بازیهای کامپیوتری در رسانه های مختلف شروع شده است.
از جمله بخش سرگرمی روزنامه شیکاگو تریبیون در مقاله ای که در شماره روز ۲۰ اکتبر خود منتشر کرد به تحلیل عملکرد شرکت مایکروسافت در قبال گسترش صنعت بازی پرداخته است. در این مقاله که با عنوان"چه بلائی بر سر دنیای بازی در ویندوز ۷ می آید" نام دارد ، اشره شده که پیتر مور، نایب رئیس مایکروسافت در سال ۲۰۰۶، هنگامیکه شرکت مایکروسافت برای اولین بار از پروژه ویندوز ۷ پرده برداشت، از تعلل شرکت مایکروسافت در زمینه بهتر کردن بازدهی رایانه های شخصی عذرخواهی نمود و قول داد تا این نقیصه در در سیستم عامل جدید برطرف کند. اما اکنون متیو موری سردبیر نشریه "اکستریم تک" می گوید که بنظر نمی رسد ویندوز ۷ برای علاقه مندان بازیهای رایانه ای نسخه ای جذاب باشد.وی اشاره می کند که طراحی ویندوز ۷ برای بازی کردن ، تغییرات بسیار کمی را نشان میدهد و با وجود اینکه این سیستم عامل، استفاده از حافظه "رم" را کمی آسانتر میکند، در بیشتر موارد دیگر برتری خاصی به نسخه قبلی ویندوز، یعنی ویندوز ویستا ندارد.
بزرگترین دلیل طرح مایکروسافت در قبال بازیهای رایانه ای، آسانتر کردن فرآیند نصب و اجرای بازی بر روی کامپیوترهای شخصی بود.این هدف با اعمال یک سری استانداردها برای بازیهایی که می خواستند با مجوز مایکروسافت بر روی ویندوز اجرا شوند صورت گرفت. این سری استانداردها شامل قابلیت سازگاری با محیط ویندوز، نصب آسان ، قفلهای اخلاقی برای والدین و احراز حداقل استانداردهای گرافیکی بود. اما بقول شیکاگو تریبیون ، با وجود تمام امیدها در زمینه بروز بک رنسانس در مورد بازیهای رایانه ای، بنظر می رسد که این مقوله در طراحی ویندوز ۷، از چشم برنامه نویسان مایکروسافت، از اهمیت چندانی برخوردار نبوده است.
ماهنامه تخصصی "پی سی ورلد" نیز در مقاله ای چاپ ۲۱ اکتبر به بررسی وضعیت بازیهای رایانه ای در ویندوز ۷ پرداخته است. در این مقاله که "وضعیت اسفبار بازیهای رایانه ای در ویندوز ۷" نام دارد وضعیت بازی در ویندوز ۷ با مجلس عزا مقایسه شده و نویسنده مقاله در اینباره می گوید که از سال ۲۰۰۶ که مایکروسافت خود را متعهد به گسنرش بازیهای رایانه ای بر روی رایانه های شخصی نمود، تعداد بازیهای منتشره برای ویندوز بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته.

1 comment:

شهرام بیطار said...

واقعاً مفید بود هر چند من ویستا 64 بیتی رو بیشتر از همه دوست دارم . مرسی دوست خوبم





با درود و سپاس فراوان : شهرام