Tuesday, October 6, 2009

پروژه ال ۹۰ ، ناکامی صنعت خودروسازی ایران

تندر،ال ۹۰ و یا رنو لوگان که قرار بود روزگاری جایگزین پیکان شود، اکنون تنها دو سال پس از آغاز تولید از لیست اتوموبیلهای مونتاژی صنایع خودروسازی ایران خارج شد.با اینحال محمدرضا معتمد قائم مقام معاونت تولید تندر۹۰ ایران خودرو در مصاحبه ای بتاریخ ۱۲ مهر ماه امسال به خبرگزاری فارس گفت

"در تلاش هستیم تا مشکلاتی که باعث توقف تولید تندر در ایران خودرو شده است را برطرف کنیم و در این راستا جلساتی را با مسوولان وزارت صنایع داریم" وی اضافه کرد : مسائل مختلفی در توقف تولید این خودرو دخیل است که نبود قطعه مهم ترین آنهاست .اما میشل کربل مدیرعامل فرانسوی شرکت رنوپارس در گفت وگو با ایسنا گفت: «اگر رنوپارس حذف شود، دیگر چیزی از کیفیت تندر ۹۰ در ایران باقی نخواهد ماند زیرا تندر۹۰ تنها خودرو تولیدی در ایران است که در سطح خودروهای وارداتی قرار دارد. ما توانسته ایم با استفاده از تیم های کاری مختلف در بخش هایی مانند مهندسی و کیفیت، این خودرو را به سطح بالایی در ایران برسانیم.» به گفته او «رنوپارس فقط یک شرکت خریدار قطعه نیست و پیشگام یک پروژه است. برخلاف تصورات موجود بیش از ۸۰ درصد از نیروی کاری در این شرکت در قسمت خرید کار نمی کنند بلکه در قسمت هایی مانند مهندسی فعالیت می کنند.» او با بیان اینکه «ما در ایران به طور دائم با شریکان خارجی خود در فرانسه و رومانی در تماس بودیم تا بتوانیم خودرو مناسبی را در ایران تولید کنیم»، افزود: «شما می توانید با یکی از قطعه سازان تندر۹۰ صحبت کنید تا وضعیت صنعت قطعه سازی ایران را پیش و بعد از ورود رنوپارس به ایران با هم مقایسه کنید. اما شاید از ما بپرسید چرا تندر ۹۰ در ایران به تولید انبوه نرسیده است

کارشناسان می گویند که مشکل رنوپارس مربوط به کمبود نقدینگی است. بنا بر اظهارات فعالان صنعت قطعه سازی یکی از نکات مهمی که باعث شده ایران خودرو روی این خودرو متضرر شود، دخالت وزارت صنایع و معادن در تعیین قیمت این خودرو بوده زیرا باید بازار قیمت خودرو را تعیین کند و به همین دلیل این خودرو در حاشیه ضرر به فروش می رسد.
در شرایطی که قطعه سازان میزان بدهی رنوپارس را حدود ۷۰میلیارد تومان ذکر می کنند، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: ما بدهکار هستیم و علت این بدهی نیز این است که خودروسازان ایرانی به تعهدات خود در قبال پرداخت پول قطعات به ما عمل نکردند. طبق نظرسنجی های انجام شده مالکان تندر۹۰ در ایران اکثرا از خودرو خود راضی هستند.

این در حالی است که بر اساس مفاد اولیه قرارداد پیش بینی شده بود در سال های اولیه سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه از این خودرو در کشور تولید شود تا در نهایت تیراژ تولید آن به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال برسد اما تا کنون تولید این خودرو همواره نوسان داشته و به تیراژ مورد نظر نرسیده و در حالی که این دو خودروساز باید ۶۰۰ هزار دستگاه تندر۹۰ تولید می کردند اما کل تولید آنها هنوز به یکصد هزار دستگاه نرسیده است. در این رابطه اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن ایران به ایسنا گفت: «آمار تیراژ سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه برای هر کدام از دو خودروساز داخلی مستند نیست و باید شرایط بازار را دید. این رقم تنها یک برآورد بوده است. ما به دنبال فروش محصولات ایرانی هستیم که ارزش افزوده بیشتری دارد و منافع بیشتری از کشور را تامین می کند


1 comment:

شهرام بیطار said...

سلام دوست خوبم . آخه مشكل فقط همين نيست كه . وقتي كه ميان نزديك 300% تعرفه ميذارن روي قيمت ماشين همين هم ميشه ديگه . هر چند من خودم زياد از اين تندر 90 خوشم نيومده بود . تازه سايپا و پارس خودرو هم داره ميزنه كه





با درود و سپاس فراوان : شهرام