Tuesday, September 1, 2009

آرایش های جدید سیاسی در ایران

بیش از ۵۰ روز از انتخابات ریاست جمهوری در ایران می گذرد. در هیاهوی پس از اعلام نتایج ، رژیم بجای قانع کردن مردم راه قوه قهریه را برگزید و حتی تظاهرات مسالمت آمیز مردم نیز با شدت بی سابقه ای سرکوب شد. نگاهی به شعار های مردم در تظاهرات های پس ار انتخابات نیز نشان می دهد که بسیاری از این شعارها ساختارشکن بوده و اصولا در ۳۰ سال پس از انقلاب اسلامی در ایران هیچگاه تفاوت ایدئولوژیک بین حکومت و مردم، اگر نگوئیم وجود نداشته،حداقل تا این حد آشکار نبوده است.
اما این تفاوت و ریزش ایدئولوزیک آشکارا در صفوف افراد منتسب به حکومت نیز دیده می شود. در صف اول میر حسین موسوی ، مهدی کروبی، ۵۰ نفر فعال سیاسی دستگیر شده و احزاب سیاسی منسوب به اصلاح طلبان تندرو قرار دارند. سیاست مشت آهنین حکومت گرچه باعث تغییر گفتار و تا حدی رفتار این دسته شده، اما با فرض ثابت ماندن شرایط بنظر نمی آید این دسته دیگر شانسی برای گذشتن از فیلترهای حکومتی و مشارکت در قدرت داشته باشند.
در صف و یا صفوف پشت خط اول، دسته بندی ها هنوز بطور کامل شکل نگرفته. اما چند دستگی در عکس العمل به پیامد های پس از اعلام نتایج انتخابات، حتی در حلقه محافظه کاران نیز به سادگی مشهود است. انتشار نامه انتقاد آمیز عسگر اولادی در اولین روز شروع به کار رسمی رییس جمهوری، نشانی از این واقعیت است که جناح محافظه کار نیزدر دوره دوم احمدینزاد بسادگی وی را تحمل نخوهد کرد. ریزش حلقه طرفداران احمدینژاد تا بدانجا پیش رفته که تشکل راستگرای جامعه اسلامی مهندسین – که محمود احمدی نژاد قبل از ریاست جمهوری عضو شورای مرکزی آن بود – به رییس جمهوری هشدار داد به گونه ای رفتار نکند که سرنوشت ابوالحسن بنی صدر برای وی تکرار شود، و عده ای از بسیجیان با تظاهرات علیه اسفندیار رحیم مشائی، خواستار پس دادن آرای خود توسط آقای احمدی نژاد شدند.
انتصاب صادق لاریجانی به سمت ریاست قوه قضاییه اما در این احوال نشان داد که ابتکار عمل در حکومت کماکان در دست رهبر است. این حرکت همچنین می تواند نشانگر تلاش برای کنترل احمدی نژآد از یک سو و مستحکم کردن پیوند خانواده لاریجانی با نظام مذهبی از سوی دیگر باشد. صادق لاریجانی نیز در روز اول کاری خود خواهان مجازات عوامل آزار و شکنجه بازداشت شدگان حوادث اخیر شد. وی اعلام کرد "هیچ کس نباید جرئت کند تا به حقوق شهروندان تجاوز کند، متجاوزان محاکمه خواهند شد." جنبش مخالف در ایران می گوید تاکنون 69 تن در جریان سرکوب ناآرامی های اخیر و نیز تحت شکنجه در زندان ها جان خود را از دست داده اند.
اما آیا بیم از ریزش در صفوف دوستان رهبر/احمدینژاد باعث شده تا رهبر در حال آماده سازی صحنه برای قربانی کردن احمدینژاد باشد؟
آیت الله خامنه ای می داند که عمیق تر شدن شکاف بین دولت و بقیه حاکمیت در شرایطی که تورم غیر قابل کنترل، هزینه های بسیار بالای زندگی و تحریم های بین المللی علیه ایران وجود دارد، فقط منجر به پیچیدگی بیشتر اوضاع داخلی ایران خواهد شد

No comments: