Tuesday, April 28, 2009

چند وقت پیش با یکی از دوستانم در ایران تلفنی صحبت میکردم .این دوست ما چند سالی است که برای یکی از خودروسازان بزرگ کشور کار می کنه و از کارشم همچین بگی نگی ناراضیه. خلاصه بعد از احوالپرسی و تبریک سال نو صحبت کشید به تفاوتهای بین ایران و آمریکا

. پرسید اوضاع خرید اتومبیل تو آمریکا چطوره؟ ما هم گفتیم :"کساد!" بعدش من پرسیدم اونجا چطور؟ ایشونم با یه جمله کار رو برای ما خلاص کرد: اینجا ما تا ۶ ماه دیگه محصولاتمون رو پیش فروش کردیم !من با تعجب گفتم: آخه فلانی! کمپانی مادر فرانسوی که شما دارین محصولاتش رو میفروشین ورشکست شده! ایشونم یه آه معنی دار کشید و گفت اینجوریه دیگه! جدا دلیل فروش موفق کارخانه های مونتاژ اتوموبیل در ایران چیه؟

نه اینکه من از فروش بالای یک شرکت وطنی ناراحت باشم، اما وقتی تو همه دنیا شرکتهای خودروساز دارن از فروش پایین مینالند، خوب این مسئله یه کم سئوال برانگیز میشه. حالا میخوام سئوال اول رو از شما که داری این بلاگ رو میخونی، دوباره بپرسم:

" جدا دلیل فروش موفق کارخانه های مونتاژ اتوموبیل در ایران چیه؟"

با یه جستجوی کوچیک تو اینترنت دیدم که تو چند تا بلاگ راجع به خدمات پس از فروش شکایت نوشتن .یکی میگفت آقا ماشین من گارانتی داره ، اما بردم واسه تعمیر . ازم پول گرفتن.یکی دیگه از کیفیت سرویس خدمات پس از فروش گله داشت، یکی دیگه گفته بود من ماشینم ایراد انژکتوری داشت، بردم نمایندگی گفت قطعه ندایم، اما تو بازار آزاد سه سوته قطعه اش رو پیدا کردم. خلاصه ما هی شکایت خوندیم و خوندیم ودریغ از ۱ تعریف خشک و خالی. بعدشم رفتم تو سایت یکی دوتا تعمیرگاه مجاز، دیدم داستان اونجا هم تقریبا همینه. گفتم خوب زنگ بزنم به یکیشون و باهاش مصاحبه کنم. خلاصه سرتون رو درد نیارم، بعد کلی گشتن و تلفن زدن بالاخاره یه آقایی ه تو اصفهان نمایندگی مجاز داشت رو راضی کردم تا با صدای آمریکا حرف بزنه.ایشون اول پشت تلفن تا حدودی قبول کرد که وضع سرویس خدمات پس از فروش یه کم شیر تو شیره.اما وقتی قضیه رسید به مصاحبه، ایشون با سینه ستبر از ایران خودرو و نمایندگی هاش و خدماتش دفاع کرد حتی تا اونجا پیش رفت که ادعا کرد کیفیت خودروهای مونتاژی در ایران "حتی از مدل اصلیشم بالاتره" حالا من دارم سعی میکنم یاد بگیرم چه جوری صدا رو بذارم رو بلاگ. اما میخوام اینجا سئوال دوم رو از شما بپرسم:

"نظر شما راجع به سیستم خدمات پس از فروش خودروهای وطنی چیه؟"

تو بلاگ بعدی میخوام با استفاده از نظرات شما به سئوال اول پاسخ بدم.تا بعد.

1 comment:

Anonymous said...

با سلام

دلیلش کاملا معلومه. به خاطر محدودیت واردات خودر بنجل های ایران خودرو اینهمه مشتری دارند. یک شرکت دیگه هم بود به اسم کرمان خودرو که نفهمیدیم چه بلایی سرش اومد کاش راجع به اون هم یک مطلبی بگذارید.
وقتی تمام مدیرها فقط به فکر جیب خودشون هستند و از شرکتهای خارجی رشوه می گیرند وضع بهتر از این نمی شه. یک زمانی توی ایران تنها بستنی ای که وجود داشت بستنی پاک و یخی بود ولی بعد از اینکه محصولات کاله به بازار اومد اصلا انقلابی شد توی محصولات لبنی. مسئله اینه که وقتی هیچ رقابتی نباشه کار به اینجا می کشه.
خدمات پس از فروش هم که بخورد توی سرشون چند سال پیش ما نقدا یک پراید خریدیم بعد از چند هفته مجبور شدیم که گیربکس آن را عوض کنیم چرا؟ چون توی کارخونه بجای روغن گیربکس آب می ریزند. بعد از این اتفاق یکی از اقواممون تازه پراید خریده بود. جریان رو به او اطلاع دادیم و اون هم سریع ماشینش رو برای چکاپ روغن برده بود تعمیرکار و این مسئله برای اون هم تکرار شده بود. البته ایشون شانس آورد و به موقع به داد ماشینش رسید!
ماشین های خارجی هم که خیلی گرون تر هستند و هر کسی نمی تونه بخره. پراید ارزانترین ماشین هست بعد از اون پژو هست که دیگه قیمتها میره بالا و بالاتر .

یک چیز جالبی که هست اینه که اونهایی هم که می تونن ماشین های جدید مونتاژ ایران رو بخرند همیشه سعی می کنند ماشینی رو بخرند که حداقل یک سال از تولیدش گذشته باشه تا مطمئن بشوند که ایراد اساسی نداره.